Det ska gå snabbare att handlägga sjukpenningsärenden
Försäkringskassan inför nya regler för att korta handläggningstiden.
Gotlänningarna har den effektivaste Försäkringskassan, där handläggs hela 85 procent av sjukpenningsärendena inom en månad. Sämst är Dalarnas län där endast 37 procent av ärendena handläggs klart inom 30 dagar.
För att komma till rätta med de långa handläggningstiderna inför Försäkringskassan i hela landet nu ett trepunktsprogram som bland annat innebär att oklara ärenden ska prioriteras så att pengarna ska kunna betalas ut i tid.
- Vi är i gång med ett förändringsarbete som kommer att leda till såväl kortare handläggningstider som enhetlig hantering på samtliga länskontor i landet. En försäkrad ska få beslut om sjukpenning och också sina pengar inom 30 dagar om det inte föreligger särskilda skäl. Det ska med andra ord röra sig om undantagssituationer, säger Maivor Isaksson, produktionsdirektör, Försäkringskassan i ett pressmeddelande.
Målet att handlägga alla sjukpenningsärenden inom 30 dagar ska uppnås så här:
Inom tre dagar ska Försäkringskassan begära kompletteringar i de ärendet där det behövs. Inom samma tid ska försäkringstagaren få veta att det är osäkert om ersättning kan betalas ut.
Så kallade "riskärenden" ska prioriteras så att beslut om ersättning kan fattas så snart som möjligt efter det att tiden gått ut för försäkringstagaren att komma med synpunkter.
Tiden från det att beslut tagits till det att utbetalning sker eller försäkringstagaren meddelas om avslaget ska snabbas upp. Utbetalning ska göras omgående, alltså utan att vänta in ordinarie utbetalningsdag. Lika snabbt ska det gå med meddelande om avslag. Endast i undantagsfall tillåts ett par dagars fördröjning enligt de nya bestämmelserna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!