"Det sämsta avtalet i Sverige"

Sedan Veolia tog över ansvaret för att köra tågen på Tjustbanan och Stångådalsbanan i somras har över 1200 turer ställts in. Detta har i sin tur gett Östgötatrafiken en bötesinkomst på drygt 2,5 miljoner kronor.

Västervik2009-02-24 11:06
Enligt avtalet mellan tågoperatören Veolia och Östgötatrafiken (Ötraf) och KLT står att Veolia ska ansvara "för samtliga kostnader för ersättningstrafik". Böterna, 5 000 kronor per inställt tåg, ska Ötraf inte behöva använda till ersättningstrafiken och kringkostnader, som den avgående vd:n Leif Johansson hävdade i en intervju i VT för två veckor sedan. Utgifter för resegarantin ska Veolia också stå för.Föreningen Järnvägsfrämjandet har reagerat på Johanssons uttalande och på hans, som de tolkar det, ointresse för att få ordning på trafiken. Ulf Flodin har svårt att se att det skulle kosta flera miljoner att samordna trafiken bara för att tågen är inställda.- De skulle kunna använda pengarna för att hyra in tåg. Hade de varit angelägna hade de satt sprätt på pengarna och hyrt in tåg, det finns två stycken som står hos Svenskt tågteknik i Nässjö och bara väntar på att bli uthyrda. Flodin tycker att avtalet mellan Veolia och Ötraf är utformat så att Ötraf tjänar pengar på de inställda tågen. - Det är det sämsta avtalet i Sverige. Det finns egentligen en jädra massa tåg, men det är ett destruktivt avtal och ett destruktivt handlande. Det här måste vara sabotage, så här klantig kan man inte vara. En uppgifter som Flodin tagit del av kostar det Veolia 4 400 kronor att köra en tur med tågen, att inte köra är alltså bara 600 kronor dyrare, om man inte tar med intäkter i beräkningen. En ersättningsbuss bör enligt honom kosta cirka 2500 kronor. - Veolia borde ju inte ha något intresse av förlora de här pengarna, om det inte är så att det är välidigt dyrt att laga tågen. Ett Kustpilentåg står sedan oktober på verkstad i Malmö, ett annat som brann är fortfarande inte lagat. En gammal Y1:a är inne för totalrenovering och biogaståget Amanda är fortfarande inte taget i bruk. Att böterna inte uppgår till mer än 2,5 miljoner kronor beror på att alla inställda turer inte är Veolias fel, och då behöver de givetsvis inte böta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om