Leksaksaffären på Hamngatan i Västervik har haft en stor försäljningsökning i sommar. Ägaren Mahmoud Hadrous tror att det kan bero på ett ökat utbud.
– Om affären går dåligt går det inte att sitta och vänta. Då måste man göra något och jag valde att utöka sortimentet, vilket har gett resultat. Det här året har gått bättre än någonsin tidigare, säger han.
Bästsäljarna är gosedjur, Lego och Nerfguns. Försäljningen av fidget spinners, som tidigare var populära har minskat.
– Det har gått från att vi säljer 300 stycken per dag till 30.
Boligheter har funnits i Västervik i två år och affären har nu hunnit etablera sig ordentligt.
– Det går jättebra. Vi har nått ut och dessutom har vi haft en riktig shoppingsommar i år, säger Anna Dahl, ägaren av affären.
Jeansbolaget går också bättre i år. Vilket kan bero på att de inte längre är en del av J.C.
– Jag tror att det går bättre för att vi nu är egenägda och att vi har ett bra koncept. Vi har även väldigt trevlig personal och ett utbud som passar trenden just nu, med bland annat stora tryck, av märken som Levi's, säger Hanna Johansson, personal.
Hennes kollega, Sebastian Karlsson, tror även att vädret är en stor faktor.
– Det har varit det optimala shoppingvädret. Inte för regnigt och inte för soligt.
Dressman anger att mängden kunder går upp och ner, beroende på väder och om det är ett evenemang inne i staden.
– Men jag tycker att det har varit mer fart denna sommar och att det är mycket turister, säger Natalie Jakovceski, anställd.
Under sommaren brukar Busfrö få en paus i klädesinsamlingen. Men inte i år.
– Det är fullt ös. De donerade varorna fortsätter att strömma in. Jag tror det beror på vädret och att många väljer att stanna hemma denna sommar, säger Stina Qubti, chef.
Kunderna har ökat i år och även andelen turister. Det som säljs bäst under sommaren är glas och porslin.
– Det är fler turister från Tyskland och Danmark. Men även från Gotland, sen kanske det beror på att man tänker mer på dialekten när man vet att färjan går.
Men Lager 157, som ligger nära Västervik resort, har inte märkt av någon turistökning.
– Det går ungefär lika bra som förra året. Vi är vana vid att det är mestadels turister som handlar här under sommaren, säger Johanna Sikström, vikarierande butiksansvarig.
Två butiker som inte har haft en lika bra sommar är Herberts Guld och Gina Tricot.
– Det har varit en trög start på sommaren. Det som går bra är vår service, som gravering och att ta hål i öronen, säger Ulrika Pecher, chef på Herberts Guld.
Erica Swanström, butikschef på Gina Tricot, tycker själv att det är mindre människor i centrum än tidigare år.
– Generellt känns det som att det är en sämre sommar, säger hon.