Konsumentverket har mätt antalet klagomål som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen under de senaste tio åren. När det gäller klagomålen på tjänster är kategorin Boende: reparation och underhåll som toppar klagotoppens lista. Konsumentverket uppger att det i dessa fall främst handlar om utförande av hantverkstjänster.
– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger Gustav Sandgren, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, i ett pressmeddelande.
På klagotoppens andraplats hittar man köp av begagnade bilar. Det är den vara som allra flest klagar på. 8,3 procent av alla klagomål rör köp av begagnade bilar.
– Tänk på att i många fall är bilarna dåligt servade och reparerade. Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå konsument, i pressmeddelandet.
Statistiken för Kalmar län skiljer sig lite i jämförelse med hur det ser ut för hela landet. I Kalmar län handlar 12,5 procent av klagomålen om hantverkstjänsterna medan klagomålen kring samma tjänster i resten av landet är 9,4 procent.