Det blev ingen Gotlandsbåt

Igår kallade Gotlandsbåten AB till presskonferens för att berätta hur det blir med sommarens färjetrafik. Sen släppte de bomben: det blir ingen trafik sommaren 2014.

Västervik2014-07-03 07:32

På en extrainsatt presskonferens i Visby berättade bolagsstyrelsen att all trafik med Gotlandsbåten ställs in 2014..

– Varenda kalkyl som vi har gjort de senaste dagarna säger att det inte räcker i sommar för att köra in tillräckligt med pengar, sade Gotlandsbåtens marknadschef, Julia Bendelin, på presskonferensen.

På sin hemsida skriver Gotlandsbåten AB att det är ett extremt läge som bolaget befinner sig i och alla arbetar för att finna en lösning framöver. Lån och nyemmission är två insatser som ska rädda ekonomin.

Bolaget säger också att de kommer se över varje utgift i företaget. När det gäller de anställda så kommer all personal på land att sägas upp och sluta två veckor tidigare än beräknat. Personalen ombord kommer dock inte att sägas upp.

När det gäller själva färjan så uppger bolaget att hon ligger kvar i Pireus,i Grekland, vid sin reparationskaj. Klassificeringen är ännu inte klar och bolaget befarar nu att det efter genomfört stabilitetstest kan ta upp till fyra dagar att göra i ordning de papper som behövs för att färjan ska få lämna kaj och sätta kurs norrut. Bolaget menar att de tidigare har fått uppgifter om att pappersarbetet bara skulle ta några timmar.

– Det är otroligt sorgset att inte komma igång med det här. För alla som jobbat med det här och alla som bokat med oss. Det är ingen i gänget som vill ge upp, det finns en revanschlust som är väldigt stark, sade styrelseordförande Pigge Werkelin.

Under presskonferensen förtydligade bolaget att det här inte var slutet för Gotlandsbåten. Styrelsen har bara bytt kurs, från sommaren 2014 – till sommaren 2015. Och vd:n Lars Meier kommer sitta kvar som kapten.

– Nu har vi ett år till att vässa våra lösningar inför 2015. Vi ger oss inte, och ska igång, sade Julia Bendelin, och förtydligade att bolaget står fast vid att Västervik fortfarande tillhör bolagets framtid. Både ur miljösynpunkt och ekonomisk hållbarhet.

Vad händer nu? Enligt bolaget så ämnar de att fortsätta betala tillbaka de biljettpengar som kunderna betalat in.

Vidare så upphör all biljettförsäljning fram till att Gotlansbåten befinner sig i en svensk hamn. Något som beräknas senast kring årsskiftet. Därefter väntar ett ekonomiskt stålbad om det ska bli någon färjetrafik nästa sommar.

– Nu krävs det att alla aktieägare vill gå vidare. Det inte ovanligt att en affärsidé får en vändning och att vi måste ta ett annat steg, sade Pigge Werkelin.

Läs mer om reaktionerna efter beslutet i torsdagens tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om