Kommunstyrelsen har fattat beslut om att undersöka vilka investeringar som krävs för att flygplatsen ska bli aktuell för reguljär trafik.
Ett beslut om att förlänga banan till 1 200 meter finns redan, men det skulle inte räcka, enligt Magnus Ivarsson. Det tilltänka planet är en Saab 340, det tar 34 passagerare.
– Vi vet vad vi behöver för att kunna starta och landa. Det behövs 1 400 meter bana för att planet ska komma upp och ner. Än så länge vet inte jag vilka andra resurser som finns, men vi behöver en fullt fungerande flygplats, säger han.
För ett par år sedan ville ni ha biljettköpsgarantier från näringslivet och kommunen, har ni samma krav den här gången?
– Nej, det har vi inte. Vi har blivit intresserade för att vi bedömer att vi kan samköra trafiken vi har till Mariehamn med den från Västervik.
Magnus Ivarsson säger att bolaget ständigt letar efter nya affärsmöjligeter. Vilka möjligheter som blir genomförda beror mycket på tajming.
– Vi har fått bra respons från kommunen och de tittar på vad som krävs. I och med att vi har ett stark produkt och samarbetar med de stora bolagen ska man kunna ta sig från Västervik till New York från Arlanda utan att behöva hämta ut sitt bagage på vägen. Det är en idé som vi tror på.
Kommunstyrelsen ordförande Tomas Kronståhl (S) vill inte spekulera.
– Beslutet om att undersöka vad som krävs är taget och det ska vi göra nu. Jag räknar med att ha svar på det i juni men i dagsläget kan jag inte svara på vad vi kan och inte kan göra. Vi inväntar svaren.