Utredning: Det är för billigt att parkera i Västervik

Utredningen som visar att det alltid finns lediga p-platser i Västervik visar också att det är för billigt att parkera i stan, och rekommenderar att avgiften höjs.

En ny parkeringsutredning konstaterar att Västerviks bilister gärna parkerar på Läroverksplan - men inte i parkeringshuset tvärs över vägen. Troligtvis på grund av prisskillnaden.

En ny parkeringsutredning konstaterar att Västerviks bilister gärna parkerar på Läroverksplan - men inte i parkeringshuset tvärs över vägen. Troligtvis på grund av prisskillnaden.

Foto: Caroline Petersson

Västervik2023-04-27 12:00

Medan det kan vara svårt att hitta p-plats på Läroverksplan och Vårdträdsplan gapar parkeringshuset i Tullporten ofta tomt. Enligt Swecos nya parkeringsutredning beror det troligen på att de billiga 14- och 30-dagarsbiljetterna inte finns i parkeringshusen.

Varför är vi så dåliga på att parkera på Tullporten? 

– Det får du nog fråga var och en om. Kanske tycker man att det är för trångt. Bilar blir ju större och större, säger Christer Ramström, planerare på samhällsbyggnadsenheten.

Här finns 240 parkeringsplatser. Kommunen vill få Tullporten att ingå i p-ledningssystemet, vilket skulle göra att Tullporten visas på skyltarna som visar lediga parkeringar, och förhoppningsvis att fler hittar dit.

undefined
Christer Ramström, planerare på samhällsbyggnadsenheten, säger att prisnivån på parkeringsplatserna först och främst är en politisk fråga.

Medan timpriset på de stora allmänna parkeringarna varierar så kan man parkera på samma platser med 14-dagarskort för 175 kronor eller 30-dagarskort för 350 kronor. 

Det är billigt, konstaterar Sweco:

"Det innebär ett incitament för att ta bilen även korta sträckor."

Är det för billigt? 

– Det är en politisk fråga, säger Ramström, men fortsätter: 

– Det är i det billigaste laget, kan man väl säga. 

Han förklarar att när Västervik införde gratisparkering med p-skiva på gatorna i stan försvann 2,5 miljoner i intäkter. P-avgiften ska täcka mycket: från snöröjning, till vakter och automater. 

undefined
Här på Läroverksplan parkerar många anställda på sjukhuset.

En av Swecos slutsatser är att kommunen kan få fler att cykla, gå eller resa kollektivt genom att begränsa tillgången eller höja priset.

Sweco rekommenderar att avgiften för 14- och 30-dagarsbiljetter höjs för att fler ska åka kollektivt till jobbet och så att långtidsparkerade bilar lämnar utrymme åt besökare. 

Idag är det bara två-tre procent av medarbetarna på kommunhuset och sjukhuset som alltid reser kollektivt till jobbet.

Sjukhusets personalparkeringar räcker inte till, och på Läroverksplan och Vårdträdsplan parkerar många närboende. 

– Det var inte riktigt tanken. Kanske får vi begränsa tidsgränsen, från dagens fem dygn till max ett dygn. På så vis skulle anställda fortfarande kunna parkera, men vi frigör en del p-platser som idag används av boende. 

Totalt används 27 procent av kommunens allmänna p-platser av boende. Framförallt i de äldre stadsdelarna finns ett underskott på boendeparkeringar, eftersom husen byggdes innan det var vanligt att ha bil. I sjukhusets ombyggnadsplan finns fler personalparkeringar inräknade. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!