Christer Ingmarsson, stationschef på Carspect i Västervik, har en hel papplåda full med avbrutna fjädrar inne på stationen.
– Det är det vanligaste skälet till att man får körförbud. Det är ett allvarligt fel, för fjädrar som går av kan hoppa in i ett hjul, om man kör i ett gupp, säger han.
Kan man själv se att en fjäder är av?
– Nej, det är jättesvårt. Ibland får vi ta kniven och känna på den, om den är brusten. Som privatperson kan man se att bilen är lite sned.
Det brukar smälla till ordentligt, när en fjäder går av. Om man tror att det har hänt, kan man komma in med bilen till Carspect och så hissar de upp den och kollar, utan kostnad.
Fjädrar som går av är ett problem hos nästan alla bilar. De slits ut med tiden.
Något annat man behöver tänka på?
– Många som har automat, lägger aldrig i handbromsen, utan ställer bara i p-läget. Men handbromsen kanske inte fungerar, om den inte har varit använd på 14 månader. Det är bra att motionera den lite.
Lyktor och bromsar är sådant som det ofta blir anmärkningar på i besiktningen, liksom avgassystem som sitter löst.
Den som har löstagbar dragkrok bör förvissa sig om att den går att ta bort vid besiktningstillfället. Även om man har den på för det mesta, är det bra att ta bort den ibland och smörja in.
– Sedan är det väldigt trevligt om man sätter ihop alla säkerhetsbälten och lägger fram varningstriangeln, säger Christer Ingmarsson, när han får skicka med ytterligare ett önskemål.