Design och innovation för elever på Ludvigsborg

Design, konstruktion, framtid och modern teknik stod på schemat när elever från Ludvigsborgsskolan hade lektion tillsammans Teknikprogrammets elever.

Design och konstruktion. Niklas Råberg och Linh Ankervik jobbar tillsammans med att ta fram en ny design på ett gammalt tangentbord. Det var ett av de olika problemen som eleverna från Teknikprogrammet löste tillsammans med elever från Ludvigsborgsskolan. Foto: Anders Steiner

Design och konstruktion. Niklas Råberg och Linh Ankervik jobbar tillsammans med att ta fram en ny design på ett gammalt tangentbord. Det var ett av de olika problemen som eleverna från Teknikprogrammet löste tillsammans med elever från Ludvigsborgsskolan. Foto: Anders Steiner

Foto:

Västervik2006-03-09 00:25
Under onsdagen hade elever från årskurs åtta på Ludvigsborgsskolan hela sin teknikundervisning förlagd till Teknikprogrammet på gymnasiet. Tillsammans med gymnasieelever bildade de mindre arbetsgrupper, som fick i uppgift att på tid lösa olika tekniska problem.

Linh Ankervik i åttonde klass jobbade tillsammans Niklas Råberg, från Teknikprogrammets årskurs ett, med att ta fram en ny design på ett tangentbord. De diskuterade de sig fram till ett gemensamt förslag som de tyckte uppfyllde kraven för färg, form och funktion.
- Jag satsar på att göra det mindre, säger Niklas Råberg. Det är fel färg också, det ska vara svart, det är modernt.
- Och rött och en annan form,. fortsätter Linh Ankervik.
Hon tycker att dagen på Teknikprogrammet är kul.
- Jag tycker om teknik, men jag ska gå estetiska programmet.

Temadagen var en rolig avslutning på ett teknikprojekt som Ludvigsborgsskolan elever arbetat med. Under dagen fick de en chans att se lite av gymnasiemiljön, byta erfarenheter med äldre elever och se vilka möjligheter det finns att jobba vidare med teknik.
- Det är bra att åttorna kommer hit och får se hur duktiga vi är, säger Niklas Råberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om