Förslaget från moderaterna var att kommunstyrelsen tillsammans med besöksnäringen ska jobba offensivt med att ta fram en lokal strategi för turismen.
Kommunstyrelsens förvaltning hänvisar till avtalet med Västervik Framåt AB, som arbetar både strategiskt och operativt med utvecklingen av Västerviks besöksnäring.
Förvaltningen framhäver också att det är värdefullt med ett regionalt samarbete, med anledning av att Region Kalmar län ska ta fram en gemensam besöksnäringsstrategi för 2022 - 2030.
– I sak så var vi ganska överens, säger Dan Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Vi är absolut inte överens, säger oppositionsråd och andra vice ordförande Harald Hjalmarsson (M), och fortsätter:
– Det är viktigare än någonsin att positionera oss och jobba aktivt för att utveckla vår kommun som destination, till exempel genom att jobba mot utomhusaktiviteter eller skärgården, eller en mysig stadskärna. Då skulle inte minst de mindre företagen veta att de är en del i ett större sammanhang och våga satsa på sina verksamheter.
– Precis som i andra frågor kan det vara så att ju mer man pratar om hur dåligt någonting är desto mer dåligt blir det., säger Nilsson (S), som menar att kommunen visst har flyttat fram positionerna, som bland annat visats med utmärkelsen årets sommarstad.
– Förra året växlade vi om väldigt snabbt. Vi kan såklart alltid bli bättre, men vi har skilda uppfattningar om hur verkligheten ser ut, säger Nilsson (S).