Den första snön skapar alltid massor med jobb

Den första snön brukar alltid innebära problem. Först och främst för trafikanterna men däckfirmorna får en topp. En kraftig arbetsbelastning som pågår i sex-sju veckor.
- Vi har precis fullt, säger representanter på de bägge större däckfirmorna i Västervik.

Västervik2006-11-01 10:15
Bilisterna är alltid ute i sista stund. När den första snön kommer kastar de sig på telefonen och ringer däckfirman för att beställa tid för skifte till vinterdäck.
- Folk är sådana, det går nog inte att göra mycket åt, säger Stefan Gustafsson på Gummicentralen. Just nu bokar vi in folk på den 14 november. Innan finns inte en tid.

En som var ute i god tid var Eva Zryd.
- Jag bokade in att jag skulle byta till vinterdäck när den första snön kom. Det var faktiskt ett skämt när jag ringde för två veckor sedan. Men se hur det blev.
Hon hade beställt nya dubbdäck.
- Jag känner mig säkrare med dubbdäck. Vi har kört en vinter på vanliga vinterbdäck eftersom de följde med när vi köpte bilen men det är helt annorlunda mot att köra dubbat, säger Eva Zryd.
- Vi kör ganska mycket och vill känna oss säkra. Vi åker mycket till Göteborg och när vi passerar höglandet brukar det alltid vara snö.
Att dubbdäcken tjuter högre än vanliga vinterdäck är inget som bekymrar.
- Nej, jag väljer som sagt säkerheten.

På Gummicentralen och Euromaster som VT besökte under onsdagsförmiddagen rådde febril aktivitet. Mellan sex och åtta bilar varje timme fick sommardäcken ersatta.
- Vi kör till nio om kvällarna för att hinna med, säger Johan Hellström på Euromaster. Så fort det blir lite vitt på marken kommer kunderna - samtidigt.
Stefan Gustafsson på Gummicentralen skulle gärna se en större spridning i tid.
- Det är tillåtet att köra med dubbdäck i oktober. Första halvan i oktober hade vi inte alls mycket, det var först mot slutet som det började gå upp för kunderna att det var dags att lägga på vinterdäcken.

Den första snön som föll över Västervikstrakten på onsdagsmorgonen ställde inte till några problem i trafiken. Bilbärgaren Morgan Rondahl hade inte haft ett enda uppdrag under morgonen och förmiddagen.
- Än så länge är det lugnt. Skulle det frysa på så kan det bli problem. Jag har inte hört om en enda olycka, inte ens på polisradion. Snön smälter än så länge på vägbanan och det är inte direkt halt.
Som bilbärgare har han alltid jour, 24 timmar veckans alla dagar. Endast vid några enstaka tillfällen under året tar han in ersättare.
- Älskar man sitt jobb är det inga problem.
Natten till onsdagen hade han jobbatr till klockan två med den långtradare som gick av vägen på E22 vid Glabo under tisdagen.
- Vi fick lossa papperslasten och köra den till Oskarshamn innan vi kunde ta loss lastbilen, säger Morgan Rondahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om