Gymnasie- och vuxenutbildningschefen Jörgen Jonsson berättar att de tillsammans, han själv, barn- och utbildningschef, skolledning, lärare, skyddsombud och elever, har funderat sedan i onsdags på hur de ska göra för att skolan ska bli en så säker miljö som möjligt. Enligt regeringens nya beslut får gymnasieskolor möjlighet att erbjuda distansundervisning för att minska eventuell trängsel på skolan.
– Vi vill göra det här för att bidra till att minska trängsel som kan vara en risk för att covid-19 sprider sig i lokalerna, säger Jörgen Jonsson.
De som har valts ut för distansundervisning är årskurs 2 och 3 på de högskoleförberedande programmen samhällsvetenskap, ekonomi och naturvetenskap. Från måndag 23 november kommer de att turas om med distansstudier varannan vecka fram till jul.
– Vi hade distansundervisning under stora delar av vårterminen och då gjordes en del utvärderingar. Det vi lärde oss var att det på vissa kurser och utbildningar är lättare att bedriva distansundervisning. Dessutom har vi ganska många elever på just de här programmen.
Jörgen Jonsson berättar att det varit svårare att få till en bra undervisningssituation på yrkesprogrammen, där eleverna till stora delar behöver vara på plats för att kunna utföra sina uppgifter.
Den här gången blir det dock inga restaurang-luncher. Eleverna kommer få en dagsersättning precis som när de har arbetsplatsförlagd praktik och ersättningen kommer betalas ut efter periodens slut.
Hur det blir under vårterminen är i dagsläget osäkert. Det beror på hur läget ser ut efter jul och nyår, säger Jörgen Jonsson.
– Vi kommer följa upp och fatta nya beslut inför vårterminen, som börjar den 8 januari.
Beslutet innebär att följande program övergår i växelvis distansundervisning:
Distansundervisning vecka 48 och 50: årskurs 3, program: Samhäll, Ekonomi och Natur
Distansundervisning vecka 49 och 51: årskurs 2, program: Samhäll, Ekonomi och Natur
Undantag för distans kan ske i ämnen som matematik, laborativa ämnen samt vid provtillfällen.
Just matematik är ett ämne där det, efter vårens utvärderingar, visade sig att många elever hade problem med distansundervisning och där det varit svårare för lärarna att föra över de hjälpmedel som finns till den digitala undervisningen.
Samma sak med laborationer och vid vissa prov, där det inte fungerar om eleverna inte är på plats