Oppositionsrådet skickar in en motion till kommunstyrelsen om att upprusta väg 35. Flera personer åker dagligen mellan Västervik och Linköping för sjukvård, studier och arbete.
– Många från Linköping tillbringar sin lediga tid här. Det finns ett stort utbyte på arbetsmarknaden. Det mest optimala vore om arbetspendlarna kunde åka på järnvägen, och transporter på vägen. I dag fungerar inget av dem, säger Harald Hjalmarsson.
Han menar att det sker väldigt mycket olyckor på väg 35.
– Jag åkte själv på vägen för några dagar sedan, den är väldigt olycksdrabbad. Det ligger flera påkörda djur och trasiga backspeglar, längs vägen. Den är för smal, och när stora fordon möts slår backspeglarna ihop. Det känns som skogen tar över vägen.
Med en bättre väg blir det lättare att ta sig ut i världen.
– Det är den närmaste flygplatsen vi har. Varje gång jag är där möter man Västerviksbor som utnyttjar den. Det är lätt att ta sig ut i världen, med Amsterdam som destination.
Östergötland har i ett förslag innan sommaren avsatt medel för att rusta upp vägen mellan Linköping och Åtvidaberg.
– Östgötarna har fått upp ögonen för bättre förbindelser söderut. Inom de närmaste fyra åren kommer de bygga en ny förbifart i Grebo där det går att hålla 100 kilometer i timmen.
– Vi måste driva frågan framåt och mer strategiskt. Sträckan mellan Överum och Västervik fungerar hyfsat bra, vissa delar väldigt bra. Överum till Åtvidaberg är riktigt illa och utsätter trafikanter för fara. Eftersom vägen är i dåligt skick, fortsätter Hjalmarsson.
Om de lyckas rusta upp vägen kommer det skapa tillväxt för kommunen, berättar han.
– Överums Bruk måste nyanställa. Vägen norr ut till Linköping blir avgörande om de kommer kunna lösa arbetskraftsbehovet.
Hjalmarsson menar att om vägen rustas upp till en hastighet på minst 100 kilometer i timmen. Kommer det generera över 100 jobb till Västerviks kommun.
Kommunstyrelsens ordförande, Tomas Kronståhl (S) har samma syn angående väg 35. Han berättar att de årligen diskuterar vägen med trafikverket.
– Nu är det extra intressant när Östergötland satsar på vägen, om vi kan möta upp.
Kronståhl menar att vägen är väldigt trafikerad med tunga transporter och pendlare.
– Det måste bli en säkrare väg, den är riktigt otäck på vintern. Det är en väg som trafikverket glömt bort, avslutar Kronståhl.