De tror på ny färja
"Vår miljonförlust beklaglig i dessa besparingstider."
Fiaskot med färjetrafiken blev dyr för Västerviks skattebetalare. Foto: Magnus Glans
Foto:
Det säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson som samtidigt är kritisk mot VV-Lines ledning:
- De borde ha agerat mera professionellt och inte låtit det gå så här långt. Ledningen borde tidigare ha insett åt vilket håll det var på väg.
- Rent spontant, mera som privatperson än som kommunalråd, tycker jag att VV-Lines ledning inte har fullgjort sina arbetsuppgifter, säger Harald Hjalmarsson.
Västerviks kommun har satsat 13 miljoner kronor på färjeläget i Lucernahamnen i Västervik. Bland annat på terminalbyggnad och tullens stora visitationshall.
Vid konkursen hade VV-Line obetalda hyresskulder på två miljoner kronor till kommunen för dessa fastigheter. Kommunala skattepengar som nu är förlorade.
Är även de 13 miljonerna helt bortkastade, eller finns det något nytt rederi som är villigt att inom kort dra igång en färjelinje?
- Tyvärr förlorar vi de upparbetade hyresintäkterna, men vår satsning på färjeläget är definitivt inte bortkastad, säger kommunchefen Conny Jansson.
- Kommunen äger ändå en modern anläggning som är väl anpassad för färjetrafik. Vi jobbar nu intensivt vidare med att försöka finna en ny intressent som kan driva färjetrafik och utnyttja befintliga faciliteter.
Conny Jansson betonar att när VV-Lineprojektet drogs igång och man politiskt tog ställning till det i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, så var alla medvetna om att detta var ett högriskprojekt.
- VV-Line har trots allt banat väg så tillvida att man visat att det finns ett stort godsflöde mellan framför allt Västervik och Paldiski, en bit utanför Estlands huvudstad Tallinn, säger Conny Jansson.
Beslut om satsningen på VV-Line fattades på den socialdemokratiska majoritetens tid i Västervik.
Har Harald Hjalmarsson, m, någon kommentar till det?
- Att vi inte styrde då har ingen betydelse. Vid tiden för beslut var vi alla överens om att göra den här satsningen, såväl i kommunstyrelsen som i kommunfullmäktige, svarar han.
- Men visst är det i högsta grad ansträngande när man i tuffa besparingstider drabbas av sådana här yttre kostnader som belastar kommunens ekonomi.
Harald Hjalmarsson tror dock, i likhet med Conny Jansson, att Västervik framgent kommer att få nytta av investeringen på Lucerna.
Han är samtidigt kritisk mot VV-Line:
- Bevisligen kunde de ha gjort många saker på annat sätt. Men det är nog så med dessa projekt att det är sällan de första som lyckas.
- Däremot kan de bana väg för nya rederier som lyckas bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!