Båda har gedigen erfarenhet från BMW, Volvo, Audi och andra bilmärken. Maher har arbetat i Dubai och Syrien med BMW, Abbas i Syrien, Irak och Sverige. I grunden är Abbas utbildad civilingenjör men i Sverige har han arbetat som personlig servicetekniker på Skobes, och senast kommer han från Inzile Ellastbilar där han var servicekoordinator.
– När Inzile gick i konkurs kände jag att jag ville prova på något annat. Jag har skaffat mig en stor bredd och erfarenhet genom att jobba både med händerna och mjukvara, säger Abbas.
Maher har arbetat i Sverige med, och har senast ägt en bilverkstad i Fårhult. Men han letade sig mot Västervik, som nu blivit hemstad.
När han sålde verkstaden började tankar på att arbeta tillsammans med Abbas att ta form.
– Vi båda saknade kundkontakten, märkte vi, säger Abbas Almassi när vi träffas på Perugatan i Västervik.
Det är här som AM Bilservice Center ligger. Man startade i februari i år, och kunderna har redan börjat hitta hit.
– Det har de gjort, vi har haft flera och det som är viktigt för oss båda är att de har varit nöjda. Vi vill ha ett stort fokus på kunderna och jobbar med att följa upp med kunderna efter att man fått bilen lagad här. Jag tror det är en konkurrensfördel, det finns många verkstäder i Västervik.
Just kundnöjdhet har båda med sig från sina tidigare erfarenheter från bilbranschen.
Något som också ska få verkstaden att sticka ut är att man anslutit sig till Bosch, som enda verkstad i kommunen. Man har även inlett samarbete med Meca.
– För oss innebär det att vi kommer att gå vidareutbildningar genom Bosch och ha tillgång till deras sortiment av delar.
Man tar emot alla bilmärken, och använder originaldelar.
– Vi är en fullserviceverkstad och har däckhotell med, fortsätter Abbas.
Ni startar företag i en orolig tid, där inflationen bland annat är hög. Hur ser ni på den risken det innebär?
– Det är både bra och dåligt. Jag tänker att man måste satsa på kvalité nu, för att saker ska hålla länge, annars blir det dyrt i längden.
I verkstaden bredvid där vi sitter och pratar står en hybridbil som Maher arbetar med.
– Vi ska ta emot både elbilar och vanliga bilar. Vi kommer att gå flera utbildningar för att kunna möta kundernas behov även där, säger Abbas.
Ni har jobbat tillsammans förut, hur är det att återförenas och göra det igen?
– Det fungerar väldigt bra!, säger Maher Habboub