De stora vägarna viktigast

De viktigaste aspekterna när Regionförbundet i Kalmar län fastställde sin transportplan, är det ska gå snabbare att röra sig över större ytor, samt att det ska vara så miljövänligt som möjligt. Detta innebär att det blir de större vägarna som prioriteras.

Västervik2009-08-11 00:06
Transportplanen i Kalmar län som just nu är ute för samråd är en av 22 regionala planer i Sverige. Det är Regionförbundet som på uppdrag från regeringen skriver transportplanen. Där står det vad de anser vara nödvändigt och hur mycket pengar varje kommun behöver till sina projekt för att förbättra infrastrukturen. Totalt handlar det om 793 miljoner kronor som ska fördelas till Sveriges alla län.- Nu är det uppe till politikerna i varje kommun att diskutera och komma fram till vad de är nöjda med och vad de vill ändra på, berättar Helena Ervenius, områdesansvarig för trafik och infrastruktur på Regionförbundet i Kalmar län.Under augusti kommer det att diskuteras och i oktober kommer Regionförbundet att skicka ett slutligt förslag till regeringen.- Det som vi på Regionförbundet anser är viktigast, är för det första, att det ska bli kortare restid överallt och att vi minskar från fyra till två arbetsmarknadsregioner. För det andra så ska trafiken vara så miljövänlig som det bara går, både när det gäller buss- och tågtrafik, det är vår ledstjärna, säger Ervenius.Bruno Nilsson, utvecklingschef på kommunledningskontoret och insatt i frågor som gäller infrastruktur berättar att det är de stora vägarna som står högst på agendan.- Vi anser också att minskad restid är viktigt, vilket innebär att det är de stora stråken och järnvägarna som prioriteras.Riksväg 40 och E22 är de två viktiga vägarna. Man har dock ingen planering för varje enskild väg. - Nej, det har vi inte. Vi avsätter istället vissa potter för olika områden. Det kan vara bärighet och trafiksäkerhet.Om till exempel trafiksäkerheten behöver förbättras på ett visst område och det kräver att vägen asfalteras om, eller dylikt, så vidtar man den åtgärden.- Vårat mål är att vara så flexibla som möjligt, säger Bruno Nilsson.
Kommunens prioritering
Snabb utbyggnad av hela E22 till minst 2+1-väg med möjlighet att höja hastigheten till max 110 km/hOmbyggnad av järnvägen mellan Västervik-Linköping, så att en restid på max 1 timme enkel resa blir möjligFortsatta förbättringar och ombyggnader av riksväg 35 Västervik-LinköpingFortsatta förbättringar och ombyggnader av stamvägen 33 Västervik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!