De sju milen tog sin tid, och en del bensin också ska sägas.
- Kör jag lugnt klarar jag mig på två liter, drar jag på blir det kanske upp mot fem.
Hans eldsflammande svart-gula skapelse är med andra ord ett riktigt krutpaket, som han haft i fem år. Det var i stort sett komplett när han köpte den. Motorn är en Chevrolet 355, kanske den vanligaste roddarmotorn. Lätta att få tag på, och relativt billiga. På den sitter en kompressor som gör att motorn får ett tufft utseende och som triggar ytterligare ett antal hästar.
- Hm, det blir nog mer än 400, säger Calle.
Men bensinåtgången brukar inte bekymra roddarna särskilt mycket. Under en säsong blir det inte så många mil.
- Jag kör inte mer än 150 mil per år. Vi åker inte fort, vi kör mest för att det är fränt.
I Ankarsrum bor Thomas Adolfsson, som alltid gillat Hot Rod. Han har nyligen fått sitt nybygge klart, byggd på en Ford-34.
- Jag gör det mesta själv, får man problem finns det alltid någon att prata med.
Forden har givetvis en V-8 som motor, en bakaxel från Jaguar och fälgar från Boyds. Bara för att ta några exempel. För det är så här det funkar. Ungefär som Cajsa Warg och kokkonsten. Man tager vad man haver. Fast ändå, det blir oftast grejer som är top of the line. Det gäller ju att få ett stuk på bilen som impar. Hela grejen är som att plocka ihop en byggsats. Man kan i princip bygga ihop en helt ny bil med delar som köps på nätet. Här handlar det inte så mycket om jakten på originalprylar, utan mer att få till ett stuk som man själv tycker om, och som gärna impar på andra.
- Man lär sig hela tiden nya saker, säger Thomas.
Första frågorna de brukar få av folk som aldrig sett en Hot Rod-bil tidigare brukar vara: Hur fort går den. Eller, hur mycket drar den?
-Så är det, många vet inte så mycket om Hot Rod, men vi berättar gärna och försöker få fler intresserade. Vi är ju inte så många.
Hot Rod-vågen startade givetvis i USA. Efter kriget började hemvändande flygare och soldater att mixtra med den gamla och utslitna bilparken. Allt vansinnigare och häftigare konstruktioner började kriga vid rödljusen. I dag får inte en Hot Rod vara modernare än årsmodell 1949, vilket påminner om sportens historia.
Bilarna måste givetvis besiktas, och här kan det bli många och långa procedurer. Många regler måste följas
- Vi har alltid en bra dialog med bilbesiktningen, något som alla tjänar på. Det handlar ju om trafiksäkerheten, vi vill inte åka i trafikfarliga bilar, säger Thomas Adolfsson.