Förslag om höjd hastighet oroar grannarna

Hur är det att bo bara några meter från en av Västerviks mest trafikerade vägar? Det vet grannarna på Ingaborgsstigen.

Catrine Svensson och Teppo Olilla pratar i Teppos trädgård. Det skiljer inte många meter från Folkparksvägen. I många år har grannarna velat ha ett bullerplank. Nu, när hastighetsgränsen på vägen kan höjas, befarar de att bullret kommer öka, och att bilarna som idag kör snabbare än 50 även kommer köra snabbare än 60.

Catrine Svensson och Teppo Olilla pratar i Teppos trädgård. Det skiljer inte många meter från Folkparksvägen. I många år har grannarna velat ha ett bullerplank. Nu, när hastighetsgränsen på vägen kan höjas, befarar de att bullret kommer öka, och att bilarna som idag kör snabbare än 50 även kommer köra snabbare än 60.

Foto: Martina Gradian

Västervik2023-03-24 17:00

Grannarna har kämpat i många år för att få kommunen att sätta upp ett bullerplank. 

Nu när hastighetsgränsen föreslås höjas från 50 till 60 km/h känner de sig uppgivna. 

– Åt vänster har du ju ganska god sikt. Men åt höger kommer kurvan ganska direkt. Svänger du nu vänster så är risken stor att det kommer nån bakom dig som du inte sett i kurvan, konstaterar Per-Arne Svensson. Tillsammans med sambon Catrine Svensson och grannarna Teppo Ollila och Mats Axelsson visar de sikten – och bullret – från korsningen mellan Ingaborgsvägen och Folkparksvägen. 

– Redan nu har man en arg kö bakom sig om man håller 50, tillägger Teppo. 

Klockan är strax efter 16 en vanlig vardag i slutet av mars. Biltrafiken är tät. Vi kan knappt höra varandra i normal samtalston, när vi står vid korsningen. Stunderna av tystnad varar inte längre än några sekunder. 

Man vänjer sig, försäkrar grannarna. 

– Men under Visfestivalen, när hela stan är nere i centrum, då är det lugnt och skönt här! utbrister Catrine glatt. 

undefined
"Om man höjer hastighetsgränsen för att folk nu kör närmare 60 km/h... Varför skulle folk sen hålla sig till 60 km/h? Följden kommer bara bli att folk kör närmare 70 km/h", säger Mats Axelsson.

Både Mats och Teppos trädgård vätter mot Folkparksvägen. Här skiljer inte många meter mellan tomtgränsen och vägbanan. Någon gång- och cykelväg finns inte på den här sidan. 

– Det kom bil farande in i trädgården för några år sedan. Eller, alltså, inte in i trädgården, björkarna stod ju i vägen. Men han hamnade i diket. Det var nära, säger Teppo. 

undefined
Teppo Olilla säger att man vänjer sig vid ljudet av bilarna som åker förbi bara några meter från tomtgränsen. Däremot förstår han inte varför hastighetsgränsen ska höjas. I bakgrunden syns buskarna som utgör hans tomtgräns, och avståndet till vägen där bilarna åker. För några år sedan hamnade en bil i diket, precis vid tomtgränsen.

Folkparksvägen, ihop med Allén och Norra vägen, föreslås få höjda hastighetsbegränsningar, medan en stor del av stadens andra 50-sträckor kommer sänkas till 40 km/h. Ingaborgs samfällighetsförening har skrivit till Västerviks kommun att de är starkt emot hastighetshöjningen.

– Om man höjer hastighetsgränsen för att folk nu kör närmare 60 km/h... Varför skulle folk sen hålla sig till 60 km/h? Följden kommer bara bli att folk kör närmare 70 km/h, befarar Mats Axelsson. 

Det ska byggas en rondell ungefär vid Coop. Tror ni det kommer få folk att hålla nere farten? 

– Nej folk gasar ju upp i hastighet när man kommit ur rondellen. Och det blir ju åt vårt håll de gasar på. 

undefined
Mats Axelsson, Teppo Olilla, Catrine Svensson och Per-Arne Svensson är grannar och bor på Ingaborgsstigen. De oroas för en hastighetshöjning på Folkparksvägen, och tror att en rondell vid Coop bara kommer innebära att fler gasar mer på väg ut ur rondellen.

Catrine och Per-Arne har bott på gatan längst. I 30 år. 

Varför bor ni kvar? Ni vet ju att vägen finns här? 

– Ja vägen har alltid funnits, och det har alltid funnits affärer och verksamheter här. Förr hade vi ju också Kvantum. Men det har ju exploderat med trafik. Särskilt sedan man började leda om tung trafik den här vägen, säger Catrine. 

– Jo man accepterar att vägen finns. Men jag förstår inte varför det ska höjas, säger Teppo.

undefined
Catrine Svensson och Per-Arne Svensson har bott på Ingaborgsstigen sedan 30 år tillbaka. "Vägen och verksamheterna har alltid funnits, men trafiken har exploderat, särskilt sedan man började leda om tung trafik".
undefined
Många i området i och kring Ingaborgsstigen korsar Folkparksvägen från Ingaborgsstigen. Det saknas en gång- och cykelväg på den här sidan. Det blir läskigt när barnen blir så stora att de själva får gå till affären, även om man försöker lära dem trafikvett tar de gärna snabbaste vägen, säger grannarna.

Grannarna vi träffar har barn i olika åldrar. 

– Och i husen nere på grytstigen finns det ju också barn. Det blir läskigt när barnen blir så stora att de själva får gå till affären. Ska de ta sig till andra sidan måste de antingen gå ner till tunneln och sedan upp på andra sidan, eller runt hela området för att komma till övergångsstället vid coop. Och både barn och vuxna tar ju den närmsta vägen, så många korsar gatan här. Och barn är lite sämre på att vänta på trafiken, säger Catrine. 

– Man försöker ju lära barnen bäst man kan att de inte ska ta genvägar, inflikar Mats.

En gång- och cykelbana saknas som sagt på Ingaborgsstigens sida. Den som vill ta sig till övergångsstället vid Coop får antingen promenera runt villaområdet, eller på Folkparksvägens väggren. 

undefined
Catrine Svensson och Teppo Olilla pratar i Teppos trädgård. Det skiljer inte många meter från Folkparksvägen. I många år har grannarna velat ha ett bullerplank. Nu, när hastighetsgränsen på vägen kan höjas, befarar de att bullret kommer öka, och att bilarna som idag kör snabbare än 50 även kommer köra snabbare än 60.

Förutom att husens närhet till vägen orsakar buller så gör trafikmängden också att husfasaderna blir mycket smutsiga.  Vart och vartannat år brukar grannarna tvätta sina fasader. 

undefined
Förutom bullret är smuts också en bieffekt av att bo så nära Folkparksvägen. Teppos hus målades om 2010. Den vita vindskivan är nu mer gråprickig än vit.

Sedan tidigare har samfällighetsföreningen försökt få Västerviks kommun att sätta upp ett bullerplank. 

– Det känns lite som att stånga huvudet mot en vägg, säger Catrine.

Varför det inte har blivit av är oklart. Något som är ännu mer oklart för grannarna är varför det nya Didrikslundsområdet omringas av ett bullerplank, medan Ingaborgsområdet står utan.

– Vi missunnar dem inte det på något sätt. Man bara undrar vad som är skillnaden, säger hon.

undefined
"Hit åt vänster har du ju ganska god sikt. Men åt höger kommer kurvan ganska direkt. Svänger du nu vänster så är risken stor att det kommer nån bakom dig som du inte sett i kurvan", konstaterar Per-Arne Svensson.

Christer Ramström, planerare på Västerviks kommun, berättar att en bullerutredning är beställd och beräknas vara klar om några veckor.

"Skulle bullerberäkningarna visa att det riskerar att trafikbuller överskrider riktvärden så får vi se hur vi går vidare. Riktvärdena för buller är olika beroende på när i tiden bostadshusen är byggda. Det är lite för tidigt att börja prata om åtgärder, men bullerplank kan vara en åtgärd. Det kanske finns andra åtgärder också. Vi får se vad vi får för värden när bullerrapporten är klar", skriver han. 

undefined
Det skiljer inte många meter mellan tomterna på Ingaborgsstigen, och Folkparksvägen. Grannarna undrar: Varför finns ett bullerplank ett par hundra meter bort, som skiljer Didrikslundsområdet från vägen - när Ingaborgsstigen blir utan?
undefined
Mats Axelsson är ordförande i Ingaborgs samfällighetsförening.
undefined
Grannarna tror inte att de kommer få gehör för sin skrivelse mot hastighetshöjningen, och sin önskan omm bullerplank. "Det är som att stånga huvudet mot en vägg", beskriver Katrine Svensson. De vill däremot uttrycka hur det är att bo bredvid vägen där hastighetsgränsen föreslås höjas.
Hastighetsändringarna

På flera platser i stan kommer hastighetsgränsen sänkas från 50 till 40 km/h. 

Enligt utredningen som ligger till grund för sänkningarna borde hastighetsgränsen även höjas på flera platser.

Syftet är att öka trafiksäkerheten, minska antalet skadade och döda i trafiken, och att göra hastighetsgränser mer likvärdiga i landet. 

En sänkning från 50 km/h till 40 km/h innebär ökad säkerhet. 

Att höja till 60 km/h innebär bättre tillgänglighet, och kan göras där det finns separata gång- och cykelvägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!