Revisionsbolaget KPMG pekade i sin rapport på att kommunen måste ha bättre koll på vad de anställda har för sysslor vid sidan av jobbet.
Det fanns flera exempel på där anställda vid en viss förvaltning varit med och köpt in varor eller tjänster från ett företag eller en förening där de själva var verksamma, kanske som styrelseledamot eller vd.
Kommunstyrelsen gav i höstas de olika förvaltningarna i uppdrag att följa upp de anställdas bisysslor bättre, i medarbetarsamtal och vid nyanställningar.
- Det ska vara ett levande samtal, säger Christin Rampeltin Molin (M), vice ordförande i kommunstyrelsen.
Arbetet med att förbättra rutinerna pågår just nu ute på de olika förvaltningarna. Om runt ett och ett halvt år kommer revisorerna att följa upp vad som hänt.
Gert Wollinger (S), kommunrevisor, berättar att man i förra veckan tog beslut om att även granska de anställdas bisysslor i de kommunala bolagen.
- Vi såg att det fanns ett behov.
Det som ska granskas är om kommunens bolag har tillräckligt bra rutiner kring inköp och bisysslor, och om bolagsledningarna har koll på sina medarbetares bisysslor. "Har inköp gjorts från företag där den anställda har ekonomiska intressen?", är en fråga som ställs i den offertförfrågan som gått ut till de företag som kan tänkas vilja utföra granskningen.
Den här gången blev det revisionsbolaget PWC som fick jobbet. Just nu har kommunen inget avtal med något revisionsbolag - eftersom PWC begärt en överprövning av det beslut som gjorde att konkurrenten KPMG fick uppdraget att granska kommunens ekonomi.
Än så länge är det inte klart om ärendet kommer att tas upp av den högsta förvaltningsrätten, men i väntan på beslut därifrån har kommunen gjort en direktupphandling.
PWC vann den framför allt på sitt låga pris.
- Det var väldigt stor skillnad i pris, och vi måste vända på varje skattekrona, säger Gert Wollinger.
Granskningen ska vara klar i maj.