Inga biogasfordon i KLT:s nya avtal

Biogas kommer inte längre att vara ett alternativ för de fordon som kör färdtjänst, sjukresor, närtrafik och vissa skolresor i Kalmar län. Det står klart efter att KLT:s nya trafikupphandling är avslutad.

Mattias Ask är trafikdirektör på Region Kalmar län och säger att resenärer ska kunna känna sig trygga med att resa med biogasfordon även i framtiden.

Mattias Ask är trafikdirektör på Region Kalmar län och säger att resenärer ska kunna känna sig trygga med att resa med biogasfordon även i framtiden.

Foto: Kollage pressbild/arkiv

Västervik2024-06-19 16:00

Nyheten i korthet

  • Kalmar länstrafik (KLT) kommer inte att inkludera biogasfordon i sitt nya avtal för färdtjänst, sjukresor, närtrafik och vissa skolresor.
  • Upphandlingen, värderad till cirka 910 miljoner kronor, har tilldelats åtta trafikföretag och startar 1 januari 2026. Fordonen kommer att drivas av förnyelsebar el och HVO100, ett förnybart och fossilfritt dieselbränsle.
  • Trafikdirektören för KLT, Mattias Ask, försäkrar att detta beslut inte har något att göra med de nyliga incidenterna med exploderande gastankar på biogasbussar i länet.

Mattias Ask är trafikdirektör för Kalmar länstrafik och han berättar att upphandlingen har pågått under en längre tid. Att inga biogasbussar finns med bland de fordon som de vinnande trafikföretagen ska använda, har ingen koppling till de incidenter som inträffat med biogasbussar i länet den senaste tiden, där gastankar exploderat på tre stillastående bussar.

– Det är inte så att vi valt bort biogasfordon. Snarare har vi premierat anbud som presenterat el, vätgas eller biogas som alternativ. Men sedan vi gjorde den förra upphandlingen, inför 2020, ser fordonsmarknaden helt annorlunda ut och många av tillverkarna har redan börjat ställa om till en annan typ av fordon, säger han.

undefined
Ett KLT-fordon tankas med biogas. En syn som inte kommer att försvinna från 2026, åtminstone för de mindre bussar som bland annat kör sjukresor och närtrafik.

Totalt har åtta trafikföretag tilldelats avtal i upphandlingen, som har ett värde på cirka 910 miljoner kronor under avtalstiden. Den löper över sex år med start den 1 januari 2026.

Bland de 109 fordon som kommer att användas drivs ungefär tio procent på förnyelsebar el och resterande del på HVO100, som är ett förnybart och fossilfritt dieselbränsle. KLT har som policy att enbart tillåta 100 procent fossilfria drivmedel i fordonen. Devisen "Fossilfritt i tanken" som finns att läsa på KLT-bussarna i länet, gäller alltså fortfarande.

undefined
Flera biogasfordon har exploderat i länet den senaste tiden, men inga fler fordon med den typen av ombyggda gastankar kommer att användas i framtiden.

Bland de större bussarna, som bland annat körs i linjetrafik, används fortfarande biogas som drivmedel i ungefär 60 procent av fordonen. Men Mattias Ask bedyrar att ingen ska behöva vara orolig för att åka med dessa fordon efter de tre olyckor som skett i länet.

– Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, var tydliga i sin utredning med att samtliga olycksbussar hade en typ av konverterade gastankar. Det är dessa som nu punkterats på drygt 50 fordon i länet och fordon med den typen av tank kommer inte att användas längre. Så man kan känna sig trygg att resa med oss även i fortsättningen, säger han.

undefined
Mattias Ask är trafikdirektör på Region Kalmar län.

De företag som kommer att köra trafik i länet från 2026 är: Bergkvarabuss AB, Buss i Väst AB, City Taxi Kronoberg, Flexbuss Sverige AB, Gamleby Taxi och buss AB, Nettotaxi AB, Nilsbuss AB, Växjö Safety Taxi AB.

Tilldelningsbeslutet togs under tisdagen men inga avtal kommer att tecknas förrän den så kallade avtalsspärren är hävd efter tio dagar. Detta för att företagen ska ges möjlighet att överklaga beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!