Därför dröjer det innan skärgårdsbåtarna börjar gå

Skärgårdstrafiken skulle ha dragit i gång i maj. Men i år skulle en tidig start ha varit ett oansvarigt beslut, menar Daniel Niklasson.

Möjligheten att ta en tur ut i skärgården med båtarna Ellen Key och Kung Märta dröjer. Orsaken är covid-19.

Möjligheten att ta en tur ut i skärgården med båtarna Ellen Key och Kung Märta dröjer. Orsaken är covid-19.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2020-05-06 06:00

Förra veckan kom beskedet att starten för skärgårdstrafiken skjuts upp. 

Främsta skälet till beslutet är coronapandemin, förklarar Västerviks kommuns samhällsbyggnadschef Daniel Niklasson. Kalmar län har nämligen inte nått toppen av smittspridningen av covid-19. Toppen, eller "peaken", är fortfarande att vänta.

– Att starta upp skärgårdstrafiken när vi bedöms ha den värsta "peaken", det är svårt att ta ansvar för, säger Daniel Niklasson.

Trots försenad start har skärgårdsbåtarna börjat förberedas inför sommaren. Hammarö sjötrafiks ägare Dan Hedegren berättar att målet är att kunna dra i gång trafiken snabbt.

Har ni fått tag på personal?

– Vi har fått jättemycket ansökningar med kvalificerad personal och i våra kontaktnät finns det personer som skulle kunna köra båt redan i morgon, säger Dan Hedegren som än så länge anställt en skeppare.

I övrigt avvaktar han. 

Innan trafiken kan komma i gång behöver också mycket praktiskt lösas, exempelvis hur många passagerare som kan resa samtidigt och hur ombordstigningen ska ske. 

– När man transporterar ut människor i skärgården, kan det också hända att de behöver ta sig därifrån med räddningstjänst. På land har man möjlighet att ta sig med flera olika sorters fordon. I skärgården har man inte resurser för olika typer av sjukdomsfall. Där har vi också en problematik som gör att vi måste tänka ett varv extra, säger Daniel Niklasson.

Tanken var att tidtabellen skulle ha sett ut precis som i fjol, men med ett tillskott på tre kvällsturer från Hasselö. I fjol såldes 23 000 enkelbiljetter till skärgårdsturerna. I år är läget ett helt annat. 

Hur tänker ni kring ekonomin?

– I vårt avtal med Hammarö sjötrafik står det att, om det sker någon form av händelse som endera part inte hade kunnat förutse, och det här är väl ett typexempel. Då får vi väl sätta oss med Hammarö, se hur säsongen har gått och ha en förhandling kring det. Det är ett normalt avtalsförfarande. Samtidigt är en del kostnader rörliga, kör man inte båt har man inte samma kostnader för bränsle eller personal, säger Daniel Niklasson.

 Västerviks kommun och entreprenören Hammarö sjötrafik, tar två veckor i taget och fattar beslut allt eftersom.

– Man får göra som hela världen, hålla andan. Vi får sikta på en bättre sommar nästa år. Nu ska vi bara få den här att funka, säger Dan Hedegren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!