Det är många som gör det. Får bråttom på höstkanten och ställer in hojen för vinterförvaring utan att ge den en översyn. Skjuter upp arbetet till den kalla årstiden som plötsligt har passerat. När vårsolen väl skiner är det lätt att bli tagen på sängen.
Men hur mycket det än kliar i gashanden är det klokt att titta till motorcykeln före premiärturen. Även om den är korrekt servad på verkstad.
Kontrollera att muttrar och skruvar sitter som de ska, gå över bromsbelägg och bromsvätskenivåer och se till att alla lampor fungerar. Inspektera slitaget på kedja och drev; om du kan dra ut kedjan en bit från bakdrevets kuggar är det definitivt dags att byta.
En god idé är också att smörja upp reglagen. Lossa kopplingsvajern genom att slacka den och ta ut den ur justeringshylsan, använd ett lättflytande allroundsprej som smidigt tränger in. Smörj även leden till handgreppet. Gasvajern är mer skyddad och behöver inte servas lika ofta men kräver verktyg. Glöm inte att det oftast finns två gasvajrar, en för att öppna gasspjällen och en returvajer.
För den som inte mekar själv blir det krångligare. Så fort våren är här vill alla få igång sin hoj på stört och inför säsongen blir pressen hård på verkstäderna. Där har högsäsongen just satt igång och det är inte alls säkert att det finns tid för din motorcykel just nu.
Men bara den är i hyfsad form är det enkelt att själv fixa det viktigaste. Inhandla nödvändiga hjälpmedel och var beredd att lägga några timmar i garaget.