Susanna och Kristian på Trippolo om alla stölderna

De senaste två veckorna har Trippolo drabbats av en rad stölder i butiken i Västerport. "Det känns som beställningsjobb", säger ägaren.

Susanna Nilsson och Kristian Gustavsson på Trippolo kommenterar stölderna.

Susanna Nilsson och Kristian Gustavsson på Trippolo kommenterar stölderna.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2024-07-31 16:00

Först var det kläder för nästan 700 kronor som försvann. Stölderna upptäcktes i efterhand, genom att personalen hittade avklippta prislappar.

Bara en vecka senare var det dags igen. Den här gången försvann kläder för mer än 4 500 kronor.

Vi träffar butiksägaren, Kristian Gustavsson, och butikschefen Susanna Nilsson i butiken i Västerport. Kristian är lite uppgiven. Han berättar att det är ännu mer grejer som de har blivit av med, men de har inte hunnit polisanmäla allt än.

Stölder är en del av vardagen, när man driver butik, men just nu har det varit ovanligt många på kort tid.

– Det känns som att det är beställningsjobb. Vem stjäl en kostym? säger Susanna.

Hon och Kristian har funderat på hur de skulle kunna göra för att minska antalet stölder. Att larma kläderna kan vara ett sätt. Nackdelen är att det tar tid, både att sätta på och ta bort larmen.

När det gäller skor, har de valt att ha båda i paret framme. Ska hälften av dem förvaras någon annanstans, krävs det plats för det. Dessutom måste det vara ett smart system, så att man lätt hittar den sko som kunden vill ha.

Att ha vakter som går runt, är förstås också ett sätt. Men det kostar en del.

Däremot har Susanna funderat på om de kanske skulle ändra reglera för besök i provhytterna: att man bara får vara en åt gången där och att man måste lämna väskan utanför.

undefined
Susanna Nilsson och Kristian Gustavsson på Trippolo kommenterar stölderna.

Men mest tror de på att man som personal ska visa kunderna att man ser dem, genom att hälsa på alla. Det är en enkel sak, som kan förebygga stölder.

– Att uppmärksamma kunden och cirkulera i butiken. Gå runt och prata med kunderna, säger Kristian.

– Visa att man finns, säger Susanna.

När det är mycket folk i butikerna, som det har varit den här sommaren, är det emellertid svårt att ha koll på alla.

– Visst kan man ha kameror, men det tar tid att sitta och titta på dem, säger Kristian, som driver totalt tre butiker i Västervik.

Har du funderat på att lägga ner, efter alla stölder?

– Nej, det har jag inte gjort, säger han.

Trots att han givetvis tycker att det är trist när folk stjäl, känner han att det mycket som är positivt med att driva butik. Man är sin egen och bestämmer mycket själv. Man skapar något.

Och de flesta av kundmötena är ändå roliga.

Susanna blir glad när folk berömmer butikerna och tycker att de är bra.

– Då blir man driven och tycker att det är kul, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!