Byggstart av annorlunda båt hänger på håret

Lågkonjunkturen i båtbranschen är inget hinder för Richard Granberg i Loftahammar. I stället hoppas han snart kunna starta sin tillverkning av annorlunda träbåtar. En satsning som kan ge minst 20 nya jobb till Västervik på några års sikt. Men just nu hänger det på håret om det blir någon tillverkning över huvud taget.

En 26 fot lång träbåt, med en botten av plast. Det är en idé som Richard Granberg hoppas ska slå hos människor som inte vill ägna alltför mycket tid åt underhåll.

En 26 fot lång träbåt, med en botten av plast. Det är en idé som Richard Granberg hoppas ska slå hos människor som inte vill ägna alltför mycket tid åt underhåll.

Foto: Anders Steiner

Västervik2008-12-29 00:06
Richard Granberg belönades så sent som i våras med Sparbankens idépris för sin nydanande idé - att tillverka en träbåt i klassiskt snitt - fast med en betydligt mindre underhållskrävande plastbotten.Kontakterna sedan dess har varit många och flera Västerviksföretag ligger i startgroparna för att kunna tillverka delar till Richard Granbergs båt, Golden-Cut. En 26-fots motorbåt med mahognyfinish och med en 160 hästars dieselmotor som ger den en toppfart på 30 knop.Tre båtar är sålda. Enligt Richard Granberg till högt respekterade näringslivstoppar i Sverige.Men en båt till måste säljas för att tillverkningen ska kunna starta.- Jag hoppas kunna trycka på startknappen någon gång i mitten av januari. Om båtarna ska vara klara inför nästa års säsong måste de börja tillverkas snart, säger han.Idén till den något annorlunda båten fick Richard sedan han själv köpt en gammal träbåt och börjat renovera.- Jag insåg att alla gillar träbåtar men att underhållet är väldigt slitsamt och tänkte att det kanske kunde finnas en öppning där.Sagt och gjort. Richard Granberg satte sig tillsammans med en plastbåtstillverkare, en träbåtssnickare och en konstruktör och fick snart beskedet att visst skulle det gå att tillverka en båt som var en blandning av trä och plast. Arbetet med att designa en båt med tydlig skandinavisk touch tog fart och Richards egen båt, en Storebro Solö Ruff, fick stå modell.Richard, som varit sommarboende i Loftahammar sedan barnsben och som nu bor där permanent, vill göra sin båt till en Västerviksprodukt. Men det visade sig inte vara så lätt. Träbåtskompetensen gick inte att finna här så Richard fick bege sig utomlands. Så sent som för några veckor sedan hittade han en liknande konstruktion som den han tänkt sig i Istanbul, Turkiet. Det är där som skrovet kommer att tillverkas.- Men jag vill fortfarande göra så mycket annat som möjligt i Västervik, säger Richard och berättar att han knutit upp flera Västerviksföretag för att bland annat designa och sy dynor och kapell samt för att ordna med det elektriska.Tanken är att alla delar sedan ska monteras på plats i Västervik och det är där som Richard Granberg tror på fler arbetstillfällen. För honom kan lågkonjunkturen inom båtbranschen både innebära att han får lättare att rekrytera personal samtidigt som han kan fånga upp en del av de många personer som varslats den senaste tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om