Ulf Hastlindh är gruppchef och tillförordnad skadechef på Länsförsäkringar i Kalmar län, och han säger att det alltid är företagaren som utfört jobbet som ska åtgärda skadan, det är inget som köparens försäkring ska täcka.
- Det faller under konsumenttjänstlagen, det är inget man kan förhandla bort.
När en skada sker ska företaget anmäla det till sitt försäkringsbolag och det är försäkringsbolaget som avgör om det är vårdslöshet det handlar om. Tiden för en sådan bedömning beror på när anmälan kommer in och hur mycket information försäkringsbolaget får.
- Ibland kan en besiktning ske på plats, skadorna på huset kan vi se i efterhand men hur jobbet är utfört är svårt efteråt om det inte är dokumenterat med foton.
Företaget har hela ansvaret, berättar Ulf Hastlindh. De kan inte skjuta ifrån sig ansvaret genom att säga att det inte var deras fel, de har skyldighet att åtgärda en skada som skett under deras arbete.
- Om de inte vill åtgärda skadan får husägarna stämma dem.