Byborna inte eniga om vägbygget genom byn

Alla i Gladhammar är inte kritiska till Trafikverkets förslag att inte göra en ny sträckning av E22 i området. Thomas Hedfors tycker att bilden av byn blivit alldeles för mörk.

Hur ska E22 dras genom Gladhammar i framtiden? Trafikverket vill bygga vidare på den befintliga sträckningen, medan många bybor förespråkar en annan sträckning.

Hur ska E22 dras genom Gladhammar i framtiden? Trafikverket vill bygga vidare på den befintliga sträckningen, medan många bybor förespråkar en annan sträckning.

Foto: Andreas Johansson

Västervik2025-01-13 19:24

Thomas Hedfors tycker att debatten om E22 genom Gladhammar inte ger hela sanningen.

Häromdagen berättade vi om hur boende och politiker träffades för att prata om Trafikverkets beslut att hålla fast vid dagens sträckning av E22 genom Gladhammar. Många boende tycker att bullret och den tunga trafiken är ett problem redan i dag. De befarar att det blir värre efter en ombyggnation som medger högre hastigheter.

Vid mötet befarade boende att det finns hus som kommer att tvångsinlösas för att de hamnar för nära den breddade vägen.Istället hade byborna som deltog på mötet hoppats på en ny sträckning av E22 - det så kallade röd-blå alternativet.

– Även det röd-blå alternativet kommer att påverka byn. Då kommer den att styckas upp av en tredje väg. Sedan tidigare har vi den gamla riksvägen, och nuvarande E22. Jordbruksmark kommer att delas upp, och det finns risk för att en mark kommer att bli obrukbar. Det kommer att förfula landskapet.

undefined
Thomas Hedfors, boende i Gladhammar, säger att byborna är långtifrån eniga om vilken sträckning genom byn som är bäst. Även det så kallade röd-blå-alternativet kommer att påverka landskapet.

Han tycker att det getts en alldeles för negativ bild av hur det är att bo i Gladhammar i dag.

– Det framstår som att folk flyr från byn. Så är det absolut inte. Jag har i bott i byn i 20 år - jag har inte stött på någon som flyttat härifrån på grund av bullret. När hus är till salu säljs de snabbt. De senaste åren har vi fått nya barnfamiljer. Det är en attraktiv by.

Det ska sägas att Thomas Hedfors liksom ytterligare några boende i området skulle påverkas negativt av det röd-blå alternativet eftersom vägen då skulle dras över deras mark.

– Men jag säger inte det här i egen sak, bedyrar han och trycker på att det finns fler bybor som tycker som han.

VT har tidigare skrivit om de skrivelser som kommit in när Trafikverket haft samråd. Där var åsikter från de boende delade. Hedfors var inte ensam om att ha betänkligheter mot det rödblå alternativet. Gruppen som var emot den befintliga sträckningen var dock större.

Det verkar ju som att byn är delad beroende på hur man påverkas av de olika vägsträckningarna. Hade det gått att göra en sträckning som passat alla? Eller måste Trafikverket välja mellan pest eller kolera?

– Det har nog blivit som att välja mellan pest eller kolera, konstaterar han, och nämner att han skissat på en alternativ dragning.

Det han fått höra från Trafikverket när han presenterat sitt förslag är att det skulle bli för dyrt att bygga. Som läget är nu så tycker han att Trafikverket gör bäst i att bygga vidare på den befintliga sträckningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!