"Butiken vägrar ta ansvar för problemen med värmepumpen"

- När man får problem med sin värmepump ska den butik som sålt pumpen stå för kostnaderna. Butiken ska inte hänvisa till någon generalagent som gått i konkurs. Vi har enbart haft trassel med vår installation. Nu är vi så less på alltsammans.

Gick på pumpen. Vår värmepump har inte annat än krånglat. Den klarar inte temperaturer under tio minusgrader fast den ska vara byggd för nordiskt klimat. Men det värsta är att Västerviksbutiken som sålde den nu inte tar sitt garantiansvar, säger Lasse Ohlsson i Överum. Foto: ANDERS STEINER

Gick på pumpen. Vår värmepump har inte annat än krånglat. Den klarar inte temperaturer under tio minusgrader fast den ska vara byggd för nordiskt klimat. Men det värsta är att Västerviksbutiken som sålde den nu inte tar sitt garantiansvar, säger Lasse Ohlsson i Överum. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Västervik2006-03-18 00:25
Det säger Lasse och Anette Ohlsson i Överum som är irriterade på Vitvaruhuset Kylteknik i Västervik.
- De har inte tagit garantiansvar när vår värmepump av märket Nordic Air ideligen krånglar. Det är en sak att pumpen var undermålig. Vad som är betydligt värre är dock att Vitvaruhuset Kylteknik inte vill stå för alla problemen utan bara hänvisat oss till generalagenten, säger Lasse Ohlsson.
Generalagenten Strateg Trade i Västra Frölunda har gått i konkurs efter alla problem med de Kinabyggda Nordic Air-pumparna.

Problemen började direkt när makarna för 15 000 kronor köpt sin värmepump i september 2004. Enligt en massiv reklamkampanj var pumpen byggd för att klara just det nordiska klimatet.
- Försäljaren i Västervik försäkrade att pumpen levererade värme även om det var 20-25 minusgrader, så vi slog till.
Ohlssons värmepump började krångla redan från första dagen. Den skramlade så att det hördes i hela kvarteret. När vintern kom började så de verkliga problemen.
- När vi kom hem efter semester på Kanarieöarna var det åtta grader i huset. Värmepumpen var helt nedisad invändigt och gav ingen värme.
Värmepumpen bara fortsatte att trassla och till slut - efter omfattande skriftväxling och mängder av telefonsamtal - bytte generalagenten gratis ut den mot en ny, starkare värmepump den 10 januari i år.
- Den nya pumpen gick bra ett tag, men när det blev en rejäl köldperiod för några veckor sedan började även den att trassla. Plötsligt stannade den. Det hände sedan gång på gång, ofta nattetid när det var som kallast. Den stannade flera gånger per dygn.

Makarna Ohlsson ringde Vitvaruhuset Kylteknik som lovade att försöka hitta någon reparatör att skicka. Det gick dock över en vecka utan att de hittade någon reparatör.
- Slutligen tröttnade vi och tvingades själva kontakta en värmepumpstekniker i Gamleby som kom och mätte upp utrustningen. Han såg direkt att fabriken missat löda fast en av kablarna inne i pumpen. Kabelns ände hängde fortfarande löst.

Makarna Ohlsson vill att Vitvaruhuset Kylteknik återköper utrustningen och betalar tillbaka de 15 000 kronor makarna lagt ut.
Vitvaruhuset Kylteknik har erbjudit makarna att få ett annat fabrikat av värmepump, om de lägger 6 000 kronor emellan.
- Han vägrar nu att befatta sig med vår pump, han vill bara bara byta ut den trots att den faktiskt har tre års garanti. Det tycker vi är fel. Vi vill att de gör ett återköp. Sedan kan vi köpa vad vi vill.
Pär Johansson är chef på Vitvaruhuset Kylteknik. Han menar att hans företag visst har gjort mycket för att hjälpa familjen Ohlsson:
- För en månad sedan gick vi ut och erbjöd alla våra kunder som haft problem med Nordic Air-pumpar ett byte till en betydligt dyrare värmepump av annat märke för endast 6 000 kronor inklusive installation. Det är avsevärt billigare än det egentligen skulle kosta.
- Tretton familjer fick detta erbjudande. Alla utom familjen Ohlsson accepterade. De ville inte betala för nån ny pump.

- Vi tyckte det var gentilt av oss att hjälpa kunderna, för det är inte någon annan som gör det nu sedan den svenske generalagenten gått i konkurs och det inte finns några reservdelar, säger Pär Johansson.
Pär Johansson säger vidare att han nu vill invänta besked från Konsumentverket, eftersom ärendet är anmält dit.
- Om man efter prövning konstaterar att vi gjort något fel så lovar jag att vi direkt ska återköpa Ohlssons värmepump.
I Åtvidaberg har Gropens Järn, Bygg & Färg AB återköpt flera Nordic Air värmepumpar som inte fungerat.
- Vi har valt att hålla våra kunder skadelösa trots att det var butikens tidigare ägare som sålde dessa pumpar. Vi tycker att ansvaret ligger på butiken i sådana här ärenden, säger säljaren Tommy Svensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om