Inggun Halling upplever att det har varit en märkbar nedgång i handeln i centrala Västervik det senaste halvåret och hon menar att hon inte är ensam om att ha svårt att få verksamheten att gå runt.
– Sommarmånaderna funkar bra oavsett väder. Turisterna älskar de små butikerna, förklarar hon. Det är viktigt att det rör sig i butiken även resten av året för att energin ska finnas kvar, känner Inggun Halling. Sortimentet behöver förnyas och fyllas på hela tiden och för att det ska vara möjligt krävs en ständig ström av kunder. Webshoppen kräver mycket engagemang och på nätet är konkurrensen stor, så det är inget alternativ att driva bara den vidare.
Vad som ligger bakom den minskade kundtillströmningen kan hon bara spekulera i, men hur Västervik som stad är uppbyggd ser hon som ett dilemma.
– Många går upp och ner på Storgatan. Butiken ligger inte helt tokigt. En del slinker in, berättar Inggun Halling. Kanske skulle skyltning, ute från större shoppingstråk, kunna hjälpa kunderna att hitta de butiker och restauranger som ligger lite vid sidan av, funderar hon.
Tobias Ahlstedt, projektledare för Västerviks handel, berättar att det finns planer på just sådan skyltning i city. Han tror att det kan vara en väg att gå för att kunderna ska hitta butikerna. En annan väg, menar han, skulle kunna vara att satsa på söndagsöppet. Det är kostsamt för små butiker, men å andra sidan kanske det är vad som krävs för att besökare ska åka ner till stan för att shoppa och ta en fika, i stället för att bara söndagshandla ute på Ljungheden.
- Svårigheterna med att driva små butiker i dag, är inte något unikt för Västervik. Det är ett gissel för alla städer. För att det ska funka gäller det att alla satsar tillsammans, tror Ahlstedt.