Bussturer dras in
"Det går inte att motivera att behålla turer med så få resande".
Det är kontentan i det rationaliseringsförslag som Kalmar läns trafik, KLT, lägger fram för landstinget, som är en av delägarna.
Bakgrunden är det sparbeting som KLT fått på sig sedan det visat sig att busskostnaderna blivit dyrare än vad landstinget fastställt i sin budget. I det rationaliseringsförslag som landstingsstyrelsen snart ska ta ställning till, har KLT angett förslag till hur närmare tre miljoner kronor ska kunna sparas nästa år och nästan sex miljoner kronor 2005.
Förslaget innehåller tre delar. Den första innebär att befintliga linjer omstruktureras för att spara på bussar och körda kilometrar. Den andra delen innebär nedläggningar av linjer där resandet är klent enligt de undersökningar som gjorts.
-Men på de flesta av dessa sträckor finns parallelltrafik som resenärerna kan utnyttja i stället, säger KLT:s vd Karl-Johan Bodell.
Den tredje delen i förslaget innebär att enstaka turer dras in där antalet resande är få.
För Västerviks kommun handlar det om två busslinjer som dras in helt. Den ena är linje 181 som kör två dubbelturer dagligen från Västervik till Valdemarsvik via Gamleby och Edsbruk. Men det innebär inte att kommunikationerna mellan Västervik och Edsbruk kommer att försvinna.
-På den sträckan ersätts linjen med linje 23 som utökas under dagarna måndag till lördag, berättar Sven-Olof Blad, trafikplanerare på KLT.
Även linje 533 föreslås försvinna helt. Den kör tre dubbelturer i veckan mellan Överum och Åtvidaberg. Linjen har tidigare till hälften bekostats av Östgötatrafiken som nu dragit sig ur. Eftersom inte heller Västerviks kommun är intresserade av att stå för kostnaden för linjen läggs den alltså ner.
Två linjer i Västerviks kommun drabbas av indragna turer. På linje 34 mellan Västervik och Vimmerby via Blackstad försvinner samtliga turer lördagar och söndagar. Men på söndagar ersätts trafiken av linje 35 som gör en extra tur på sträckan Vimmerby-Västervik. Dock i en något rakare linje, via Ankarsrum, för att inte förlänga restiden för mycket för de långväga resenärer som i första hand använder linjen. Det innebär att mindre orter som Blackstad och Hummelstad inte kommer att trafikeras alls på helger.
Linje 325 mellan Västervik och Mariannelund via Vimmerby får en dubbeltur indragen på lördagar. Det är den tidiga morgonturen från Västervik som försvinner.
Samtliga indragna linjer och turer har ett mycket klent resandeunderlag enligt undersökningar som gjorts.
Karl-Johan Bodell beklagar att enstaka resenärer på mindre orter drabbas.
-Det finns alltid någon som är beroende av varje linje. Men det går inte att försvara att man ska behålla en buss för 60 resenärer om det bara är en enda person i snitt som reser med turen. Det är svårt att motivera sådant när man har sparbeting på sig.
Han anser att KLT har lagt ett balanserat sparförslag och säger att man inte fått in några klagomål från de berörda kommunerna än så länge.
I nästa vecka ska Karl-Johan Bodell dra förslaget i sin helhet för regionförbundets styrelse och lyssna av eventuella synpunkter. Den 5 november är det dags för landstingsstyrelsen att fatta ett första politiskt beslut i frågan.
FAKTA: Beståndesdelarna i KLT:s rationaliseringsförslag
- Nytt trafikupplägg
Minskning: 123300 vagnkilometer och ett fordon
Besparing: 1798000 kronor
Innebär: Regionala turer blir lokala och slutar gå över kommungränserna. Kostnaden blir kvar på landstinget som ändå spar pengar på onödiga körningar.
Exempel: Linje 37 som i dag går Västervik-Ankarsrum-Oskarshamn blir en lokal linje för Oskarshamn.
Linje 39 som i dag går turen Västervik-Hjorted-Tuna-Hultsfred blir en lokal linje för Västervik
- Linjer läggs ner
Minskning: 145500 vagnkilometer och ett fordon
Besparing: 2019000 kronor
Innebär: Hela linjer läggs ner.
Exempel: Nedläggning av linje 181 Västervik-Gamleby-Edsbruk-Valdemarsvik som kör två dubbelturer dagligen.
Nedläggning av linje 533 Överum-Åtvidaberg som kör en dubbeltur måndag, onsdag respektive fredag.
- Enstaka turer läggs ner
Minskning: 146500 vagnkilometer
Besparing: 1531000 kronor
Innebär: Turer med låg resandefrekvens dras in
Exempel: Linje 34 Västervik-Blackstad-Vimmerby dras in lördagar och söndagar. Linje 35 tar över trafiken söndagar och helgdagar.
Linje 325 Västervik-Vimmerby-Mariannelund får sin tidiga morgontur på lördagar indragen.
- Nytt trafikupplägg
Minskning: 123300 vagnkilometer och ett fordon
Besparing: 1798000 kronor
Innebär: Regionala turer blir lokala och slutar gå över kommungränserna. Kostnaden blir kvar på landstinget som ändå spar pengar på onödiga körningar.
Exempel: Linje 37 som i dag går Västervik-Ankarsrum-Oskarshamn blir en lokal linje för Oskarshamn.
Linje 39 som i dag går turen Västervik-Hjorted-Tuna-Hultsfred blir en lokal linje för Västervik
- Linjer läggs ner
Minskning: 145500 vagnkilometer och ett fordon
Besparing: 2019000 kronor
Innebär: Hela linjer läggs ner.
Exempel: Nedläggning av linje 181 Västervik-Gamleby-Edsbruk-Valdemarsvik som kör två dubbelturer dagligen.
Nedläggning av linje 533 Överum-Åtvidaberg som kör en dubbeltur måndag, onsdag respektive fredag.
- Enstaka turer läggs ner
Minskning: 146500 vagnkilometer
Besparing: 1531000 kronor
Innebär: Turer med låg resandefrekvens dras in
Exempel: Linje 34 Västervik-Blackstad-Vimmerby dras in lördagar och söndagar. Linje 35 tar över trafiken söndagar och helgdagar.
Linje 325 Västervik-Vimmerby-Mariannelund får sin tidiga morgontur på lördagar indragen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!