Det säger Kenneth Hallberg, fackligt ombud inom kommunal för bussförarna i Kalmar och Kronobergs län.
Länstrafikens överraskande jätteförlust på 57 miljoner är det heta ämnet när landstingsstyrelsen sammanträder i dag onsdag. En förlust som skakar landstinget och kommunerna, som måste täcka underskottet.
Hur stor del som faller på Västerviks kommun är ännu oklart, det räknas det för fullt på inom landstingsstyrelsens presidium. Landstinget delar på kostnaderna för länstrafiken med hälften var och kommunerna betalar efter storlek. För Västerviks del kan det bli ett par miljoner kronor som måste tillföras länstrafiken.
- Vi har gång på gång tagit upp problemen med biljettsystemet. Tyvärr har man inte fått ordning på allt krångel, vilket inte bara drabbar oss bussförare utan också resenärerna. Det är inte särskilt roligt för en passagerare som får betala medan den andre åker gratis. Det är klart att bolaget har förlorat massor med pengar på ett biljettsystem som inte fungerar, säger Kenneth Hallberg.
Dessutom krånglar kassaredovisningen, vilket har lett till att bussförare i några fall fått betala ur egen ficka.
- Det händer att vi blir utloggade ur biljettmaskinen, som släpper hela redovisningen. Vi får räkna kassorna manuellt och det kan gå lång tid innan avstämningen sker.
Kenneth Hallberg tror inte de tär möjligt att länstrafiken försöker dra in på antalet bussföraren eftersom trafiken är upphandlad för många år framåt.
-Men jag blev överraskad över att förlusten blev så stor.
Det var i förra veckan som det stod klart att förlusten hamnar på 20 miljoner kronor mer än vad landstinget tidigare fått veta. Det fick till omedelbar följd att en controller anställts för att strama upp ekonomin inom bolaget. Landstingsdirektör Alf Jönsson har beordrat ekonomisk redovisning varannan månad fram till årsskiftet.
Länstrafikens utvecklingsplan för kollektivtrafiken läggs på is tills förlusterna är avbetade och det blir också indragningar inom administrationen.
Länstrafikens vd, Karl-Johan Bodell, förklarar förlusterna med minskade intäkter, ökade trafikkostnader, samt ökade omkostnader till följd av biljettsystemet.