Det säger Kennet Hallberg, facklig företrädare bussförarna organiserade inom Kommunal. De är anställda hos Söne buss som kör linjetrafik på uppdrag av länstrafiken.
I gårdagens VT berättade vi om länstrafikens planer på att effektivisera resandet genom att börja trafikera vissa sträckor med dubbeldäckade bussar. Men planerna gillas inte av busschaufförerna.
- De lägger på oss extrauppgifter hela tiden. Vi har redan i dag pressade scheman med tidtabeller som måste hållas. Med dubbeldäckare kommer det att ta längre tid vid hållplatserna när folk ska in och ut från övervåningen. För äldre passagerare är det nog inte så lyckat. Ingen av chaufförerna är positiv vad jag har hört, säger Kennet Hallberg.
Förarna menar också att överblicken blir mycket sämre i en dubbeldäckare.
- Det blir svårt att se vad som händer där uppe, även om det finns tv-övervakning, men man ju inte sitta och titta i skärmen hela tiden.
Ett stort problem för KLT är det nya biljettsystemet som inte fungerar som det ska. Tanken var att komma bort från kontanthanteringen i bussarna, men så har det inte blivit. Först vid årets utgång tror KLT att systemet ska fungera fullt ut och göra det möjligt att använda kreditkort vid biljettköp.
KLT beräknas ha förlorat flera miljoner kronor i uteblivna biljettintäkter. Det har hänt att resenärer fått åka gratis när systemet inte har fungerat. För busschaufförerna betyder kassor i bussen att risken för rån kvarstår.
- KLT har också problem med redovisningen. Det händer att vi blir utloggade ur systemet med följd att det blir fel när vi ska redovisa kassorna. Det känns naturligtvis inte bra om kassan misstämmer trots att vi inte gjort några fel, säger Kennet Hallberg.
Men det finns också glädjeämnen. Fem nya tjänster som bussförare har tillkommit i och med matarturerna från Ankarsrum ut till den nya busstrafikplatsen vid väg 40, samt ökad turtäthet mellan Västervik-Vimmerby-Hultsfred.
- Jag såg att någon kallat busschaufför för ett framtidsyrke, det ligger nog något i det, säger Kennet Hallberg.