Bussbiljett kan bli dyrare
I nästa upphandling av kollektivtrafiken i länet kan det komma att bli drygt 30 procent dyrare för KLT om man ser till dagens prisläge.Redan nu kan det dock bli nödvändigt att höja biljettpriserna för att klara ekonomin.
Dyrt behålla nuvarande trafik. I upphandlingen av kollektivtrafiken som görs 2008 kan det bli nödvändigt att minska ner kollektivtrafiken i länet eftersom priset för att behålla den nuvarande omfattningen i dagens prisläge skulle kunna innebära en fördyring på 25-35 procent.Foto: Anders Liljegren
Foto:
- Frågan är hur mycket som ska finansieras via skattesedeln och hur mycket som ska finansieras via biljetterna, säger Jan-Olof Wernersson, styrelseordförande för Kalmar länstrafik, KLT.
Tidigare har KLT höjt biljettpriserna vartannat år, men nu säger Jan-Olof Wernersson att det i stället kan bli tal om en årlig höjning. Det skulle i så fall bli en övergång till fler men lägre prishöjningar.
- Men det är kommuner och landsting som bestämmer. Jag vill ha en dialog om hur vi ska ha det med taxorna.
Nästa upphandling av kollektivtrafiken är planerad till 2008. Om upphandlingen skulle göras i dag skulle det kunna leda till att det blev drygt 30 procent dyrare.
- Titta på Kronobergs län, de har fått en höjning på 30 procent. Men hur det blir här vet vi inte än, säger Jan-Olof Wernersson.
Vad kan en sådan höjning leda till?
- Det beror på vilken trafik som kommuner och landsting beställer. Behåller vi nuvarande trafik är det möjligt att det blir en höjning med 25-35 procent.
Just nu befinner sig KLT i början av en process där alla länets kommuner får säga sitt om vad de önskar sig av den framtida kollektivtrafiken. Ett antal olika alternativ för hur linjetrafiken kan läggas om ska tas fram och i maj nästa år kommer alternativen att ligga klara.
En möjlighet skulle dock vara att ett antal stomlinjer som förses med passagerare utifrån landsbygden med hjälp av mindre matarbussar. En annan möjlighet är att anropsstyrd trafik införs i större uträckning än vad som redan finns, det vill säga att den som vill åka buss får ringa och beställa resan.
Swebus har tidigare erbjudit sig att köra en del turer inom länet, men om det skulle vara ett alternativ för att behålla nuvarande trafik och dessutom lätta upp KLT:s ekonomiska situation vill inte Jan-Olof Wernersson uttala sig om.
- Swebus får vara med i upphandlingen som alla andra bolag. Vi har en upphandling som vi följer och om det kommer propåer från andra bolag spelar det ingen roll nu.
Skulle det vara ett alternativ 2008?
- Ja, om kommuner och landsting tycker att det passar, men det kan inte jag föregripa nu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!