Det var vid den stora trafikkonferensen Transportforum i Linköping som Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister, uttalade sig om järnvägens framtid. Enligt TT lyfte hon fram bussarna som ett alternativ när järnvägen inte räcker till.
- Med buss får man mer infrastruktur för pengarna, mer nytta kortsiktigt, säger Catarina Elmsäter-Svärd.
Att det skulle vara ett nerköp för miljön håller hon inte med om. Om tågtrafik som inte fungerar ersätts med en ny busslinje kanske nya resenärer börjar åka kollektivt, menar hon.
Någon nedläggning av järnvägen förespråkar hon inte.
- Nej, inte att den läggs ner, men att den kanske inte byggs till så som det finns önskemål om i dag, säger hon till TT.
Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd i Västervik, tror inte att infrastrukturministerns resonemang hotar Tjustbanan. Tvärtom hoppas han på en utveckling av banan. Men det gäller att den inte blir klassad som en "lågtrafikbana" - då är risken att den blir nedprioriterad.
- För tre år sedan hade vi en diskussion om ifall vi skulle ha buss eller tåg här, och då var det faktiskt nära att det blev busstrafik. Men därefter har det tagits beslut om att investera i banan, och det vore väldigt märkligt om man skulle ifrågasätta trafiken nu.
Harald Hjalmarsson känner sig trygg i att, om diskussionen ändå skulle komma upp, ha goda argument för att Tjustbanan ska prioriteras. Många miljoner har investerats och ska investeras i banan, många reser med tåget - och banan är viktig för regionen.
- Vi är beroende av snabba förbindelser med omvärlden.
Bussar är bra på många sätt och vis, menar Hjalmarsson, men har en viktig nackdel - restiden blir för lång. Bussarna kan aldrig komma upp i samma hastigheter som tågen.
- Så långt jag kan se kommer vi aldrig att komma upp i mer än 140- 150 kilometer i timmen med buss, det är tekniskt omöjligt.