Bredbandsbolaget sviker åter sina kunder

En kraftig smäll från åskovädret och sen slogs internet ut. Nu är några av Bredbandsbolagets kunder trötta på hur hanteringen av deras ärende har skötts.

För Inga-Karin är det inte första gången hon drabbas av Bredbandsbolagets driftstörning att varken kunna ringa eller surfa på internet. I juli i år hände samma sak. Foto: Anders Steiner

För Inga-Karin är det inte första gången hon drabbas av Bredbandsbolagets driftstörning att varken kunna ringa eller surfa på internet. I juli i år hände samma sak. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-08-21 00:00
I somras drabbades många bredbandskunder av en driftstörning i juli månad. Det tog några dagar innan felet var åtgärdat. Nu har samma sak hänt igen och kunderna är trötta på att inget händer. Inga-Karin Borghem och Hermann Hermannsson, grannar på Markörgatan i Västervik, är båda drabbade av driftstörningen som har pågått sedan några dagar tillbaka. I måndags kom ett kraftigt åskoväder in över Västervik och sedan dess har inte internet fungerat. Eftersom båda även har ip-telefoni, där man ringer genom internet, kan de varken ringa eller ta emot samtal. - Det är bedrövligt att de fortfarande inte har åtgärdat problemet, säger Inga-Karin. Även i somras drabbades Inga-Karin av driftstoppet. Då fungerade inte internet eller telefonin på tre dagar. När det började att fungera ringde Inga-Karin till Bredbandsbolaget och frågade vad man kunde få för ersättning.- Jag fick 28 kronor av Bredbandsbolaget vilket motsvarar en dags användande från deras sida. Jag tycker det är dåligt, säger Inga-Karin. I torsdags fick hon ett sms från Bredbandsbolaget där det stod "din felanmälan är nu åtgärdad". Inga-Karin prövade då att ringa och det fungerande fortfarande inte, trots sms:et om att det skulle vara åtgärdat. På torsdagseftermiddagen ringde hon till Bredbandsbolaget och då var svaret att "vi är snart klara". Men när VT träffade Inga-Karin och Hermann under fredagen var felet fortfarande inte åtgärdat. - Det borde vara lätt att åtgärda problemet, för de har ju datorer som kan lokalisera vart problemet finns och sen är det bara att åtgärda, säger Hermann. Både Hermann och Inga-Karin är överens om att de borde få minst en månad gratis som kompensation från Bredbandsbolaget. När VT söker Bredbandsbolaget för en kommentar svarar deras informatör Alexandra Carlsson via mail. I det står det bland annat att "vi har tekniker ute på plats som jobbar för att lösa ärendet så fort som möjligt". På frågan om vad de drabbade kunderna kommer få för ersättning skriver Alexandra att det kommer de att ta med kunderna om det blir aktuellt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om