Bredband blev smalband

Tre veckor har gått sedan Ulrika Pecher skaffade nytt telefonabonnemang. Med abonnemanget lovade operatören 3 en hastighet på upp till 16 mbit per sekund, något som de inte kunnat leverera.

När Ulrika kollar på vad hon har för uppkopplingshastighet är det endast 0,68 mbit per sekund. Trots att abonnemanget lovar att kunna ladda ned upp till 16 mbit/sekund.  Foto: Anders Steiner

När Ulrika kollar på vad hon har för uppkopplingshastighet är det endast 0,68 mbit per sekund. Trots att abonnemanget lovar att kunna ladda ned upp till 16 mbit/sekund. Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-09-02 06:35
Ulrika Pecher hade hört av bekanta att några av operatörerna på marknaden inte hade så bra täckning som de utlovade. Eftersom hon inte har hört något om operatören 3 så valde hon att prova detta när hon skulle ha nytt telefonabonnemang. Ulrika bestämde sig för deras surf plusabonnemang och till detta fick hon ett mobilt bredband som ska klara av att ladda ned upp till 16 mbit per sekund. Med det blev en besvikelse. Under de tre veckor som Ulrika haft det mobila bredbandet kommer Ulrika endast upp i en hastighet på högst 0,8 mbit per sekund. Ulrika ringde supporten och fick till svar att det bredbandet hon hade fått endast hade en hastighet på upp till 6 mbit mer sekund. - Det känns tråkigt att 3 inte håller vad de lovar, säger Ulrika. När VT ringer till 3 förklarar Emil Walheim, som arbetar på abonnemangsavdelningen, att Ulrika köpte sitt telefonabonnemang precis när de höll på att byta mellan de gamla och nya modemen. Och Ulrika har fått ett utav de gamla. De som endast kan ladda ned upp till 6 mbit per sekund. Borde hon inte få det nya modemet eftersom hon betalar för ett sådant abonnemang?
-  Nej, det går inte. Men om hon betalar 299 kronor i engångskostnad så kan hon få ett nytt modem, säger Emil Walheim. Men Ulrika ska väl inte behöva betala mer för att få det modemet som hon egentligen ska ha?
- Jo, för 299 kronor kan hon få ett annat mobilt bredband. Om Ulrika är missnöjd så kan hon skicka ett reklamationsbrev till oss. Therese Johansson, konsumentvägledare i Västerviks kommun, tycker det låter märkligt att Ulrika inte fått det mobila bredband som avtalet avser. - Ett avtal är ett avtal vare sig det är muntligt eller skriftligt. Om man har bestämt ett fast pris ska det gälla. De ska kunna åtgärda felet utan att det ska kosta någonting för kunden. Therese berättar att det Ulrika kan göra är att begära ut sitt avtal och sedan skicka in ett reklamationsbrev och styrka med avtalet där det står vad för modem som ingår i abonnemanget. Eftersom Ulrikas abonnemang är ett företagsabonnemang finns det ingen ångerrätt, så nu kan Ulrika inte göra annat än att betala sin månadskostnad, trots att 3 inte har levererat det de skulle till Ulrika. - Jag kan nöja mig med 6 mbit per sekund, men då ska jag inte behöva betala för 16 mbit per sekund, säger Ulrika.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om