I undersökningen "Löpande insikt" får företag som haft ett ärende hos kommunen ge betyg på hur bra service de fått. Västerviks kommun placerar sig på 53:e plats bland 196 kommuner i rankingen.
Det är en fin klättring jämfört med såväl 2021 (95:e plats av 189 kommuner) som 2020 (146:e plats av 181 kommuner).
– Det visar på att vi är på rätt väg i vårt arbete med att skapa rätt förutsättningar för det lokala näringslivet, säger Ulf Kullin, näringslivschef.
De områdena som mäts i undersökningen är bygg, brand, mark, miljö, livsmedel och servering, och betygen för respektive områden har vägts samman. När det gäller bygglov har betyget blivit betydligt bättre än året innan. Carolina Stalebrant, som är miljö- och byggnadschef, menar att det inte är någon tillfällighet. Avdelningen har lanserat en uppskattad e-tjänst, och blivit snabbare på att hantera ärenden.
– Det är mycket glädjande att företagarna uppskattar vår utveckling.
Utvecklingen för servicen med serveringstillstånd är så höga att Västerviks kommun rankas som nummer åtta i landet, och Carolina Stalebrant är inte förvånad.
– Bo Essén, vår alkoholhandläggare, har exempelvis startat digitala utbildningsinsatser som har frigjort tid för riktigt bra personlig service till restaurangerna i kommunen.
Även på området brandsäkerhet får Västerviks kommun ett gott omdöme av företagarna. Joakim Jansson, som är räddnings- och säkerhetschef, förklarar att räddningstjänsten arbetar målinriktat för att göra servicen till företagarna bättre och bättre. Räddningstjänsten gör regelbundet tillsyn hos företagen, och kan ålägga dem att vidta åtgärder, som utrymningsvägar eller liknande. Undersökningen är ett gott kvitto, menar han, på att man har en bra och tydlig kommunikation med företagen.
– Man kanske inte gillar besluten, men man ska förstå varför vi tar dem.
Hur mycket säger den här rankingen om företagens inställning till kommunen generellt?
– Generellt är det svårt att dra några slutsatser, det är ett ganska smalt område och det behövs fler undersökningar. Men det brukar vara så att vi är bra på vissa saker och sämre på andra, som kommunikationer till exempel. Samtidigt så tror jag att alla som bor och verkar här förstår komplexiteten i frågorna. Vissa saker är svåra att påverka.
Totalt har 253 företagare från Västerviks kommun svarat på undersökningen, vilket ger en svarsfrekvens på 56 procent.