Bommarna dröjer ännu ett år - minst
Banverket föreslår bommar som säkerhetslösning på järnvägsövergången vid Tjustskolan.
Foto: ANDERS LILJEGREN Bommar blir lösningen vid järnvägskorsningen vid Tjustskolan, om Banverket får bestämma.
Foto:
Över ett år har gått. Trots att det varit många diskussioner om den olycksdrabbade övergången har inget gjorts för att höja säkerheten
- Visst är det olyckligt. Sådant här vill man ju åtgärda så fort som möjligt, säger Ulf Thörn, planerare med ansvar för plankorsningsfrågor på Banverket.
Efter olyckan förra året har Banverket tillsammans med kommunen och Vägverket gjort en utredning kring järnvägskorsningen.
Enligt Ulf Thörn har korsningen vid Tjustskolan haft mycket hög prioritet för Banverket. Men att utredningen ändå har dragit ut på tiden är inget ovanligt, menar Ulf Thörn.
I veckan har dock Banverket kommit med ett förslag till Västerviks kommun.
- Vi kan bidra med tre miljoner kronor till en helbomsanläggning. Vi tycker att det är ett fullgott skydd, säger Ulf Thörn.
Banverket föreslog redan från början bommar. Därefter har en rad andra säkerhetslösningar diskuterats. Men en bro eller andra så kallade planskildheter, som föreslagits, kostar betydligt mer att bygga än tre miljoner kronor.
- Det är nu upp till kommunen att besluta om hur järnvägskorsningen ska se ut, säger Ulf Thörn.
När beslutet väl är taget kommer processen, enligt Thörn, att ta ytterligare ett år, minst, innan bommarna är på plats.
- Det ska bland annat projekteras och göras upphandlingar med entreprenörer, säger Ulf Thörn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!