BK Tåg tar över Tjustbanan
Priset avgjorde vem som segrade på Tjustbanan.
Det beslutade Rikstrafikens styrelse i Sundsvall igårkväll.
Styrelsen hade totalt tre tågoperatörer att välja mellan SJ, Connex Tåg, och BK Tåg AB. Samtliga anbud var i många avseenden jämförbara. Det som fällde avgörandet var priset.
-SJ låg relativt nära med en ersättning på 129 miljoner kronor för fem år jämfört med BK Tåg:s 111 miljoner kronor, säger Rikstrafikens chefsupphandlare Elisabeth Forslin på Rikstrafiken i Sundsvall.
Franska Connex däremot, som till och med är kända för att lägga skambud, hade begärt en ersättning på 303 miljoner kronor.
- De hade räknat med all personal som skulle behövas men det skulle ändå bli dyrare, säger Elisabeth Forslin.
I måndags beslutade KLT, Kalmar läns trafik AB:s, styrelse att säkra tågtrafiken på Tjustbanan i ytterligare fem år. Det stod också klart att trafiken fortsätter med de gamla vagnarna, de så kallade Y1:orna.
Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping trafikeras som förut med de nyare och bekvämare Y2-tågen.
BK Tåg tar nu över Y1:orna och Y2:orna. Det är enligt Rikstrafiken en förutsättning för att beslutet ska gälla. Vad som händer annars kan inte Rikstrafiken svara på.
Men BK Tågs VD Rolf Torwald är inte orolig.
- Vi är de i landet som kör mest Y1-or, säger han.
Det var en mycket nöjd VD som VT pratade med igår kväll. Han hade precis fått höra den glada nyheten.
- Det känns naturligtvis kul att vinna en upphandling. Sist vi deltog förlorade vi mot Connex.
Rolf Torwald berättar att man så snart som möjligt kommer att anställa en särskild person som ska jobba med planering fram till övertagandet i mitten av juni.
- Det blir ingen kafferast för den personen inte.
BK Tåg sa så sent som för en månad sedan upp transportavtalet med Hamnbolaget VLI i Västervik på grund av dålig lönsamhet.
- Nu kommer vi tillbaka till Västervik och har inga egna godståg att konkurrera med, säger Rolf Torwald och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!