BK Tåg drar sig ur Tjustbanan?
Osäkerhet kring tågtrafiken i Kalmar län. Ingen vill kommentera framtiden.
Foto: MAGNUS GLANS Är BK Tåg på väg att dra sig ur trafiken på Tjustbanan? Rykten florerar kring den problemtyngda operatören. Företagets ledning varken dementerar eller kommenterar uppgifterna.
Foto:
Enligt en källa pågår förhandlingar med ett annat tågföretag om att ta över tågtrafiken.
På BK Tåg vare sig bekräftas eller dementeras den uppgiften.
- Det får du prata med vår ägare om. Det är ingen operativ fråga, säger BK Tågs vd Rolf Thorwald.
Ägarnas representant, styrelseordföranden Jerry Fredriksson, svarar å sin sida:
- Vår talesman utåt är vd:n.
VT: Han hänvisar till dig.
- Jaså, men vår talesman är
vd:n. Jag har inga kommentarer.
BK Tåg snuvade i en upphandling trafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan från jätten i branschen SJ. Vad som skulle tala för att SJ skulle återta trafiken är att företaget skulle kunna erbjuda direkttrafik till Stockholm. En del av BK Tågs problem har varit att man bara kunnat erbjuda trafik fram till Linköping. På sträckan från Linköping till Stockholm har SJ monopol.
På Stångådalsbanan rasade trafiken när BK Tåg tog över och resenärerna blev tvungna att byta i Linköping.
Skulle någon annan ta över hela eller delar av trafiken är BK Tåg tvungen att få ett godkännande från statliga Rikstrafiken som subventionerar trafiken. Formerna för trafiken är hårt reglerad i det avtal som gjordes vid upphandlingen.
Enligt Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert har det än så länge inte kommit någon propå från BK Tåg om att få överlåta trafiken på någon annan, eller att ta in en underleverantör som utför trafiken.
Däremot berättar han att samtalen med Rikstrafiken har varit många framförallt om Stångådalsbanan.
- BK Tåg har kommit med flera propåer om effektiviseringar i tidtabellen och trafiken för att göra trafiken mer ekonomisk.
Många av de propåerna har avvisats.
Det låter på dig som att du blir inte förvånad om BK Tåg skulle komma med en begäran om att få överlåta trafiken på någon annan?
- Det är inte mycket som förvånar mig i den här branschen... (skratt)
Rikstrafikens Staffan Widlert säger att om trafiken är olönsam på en sträcka är det svårt att få någon annan att ta över trafiken. Det finns enligt honom inte heller några möjligheter för BK Tåg att meddela Rikstrafiken att man drar sig ur avtalet.
- Har vi ingått ett avtal ska det uppfyllas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!