Björns Gipsy Major snart i luften

Snart flyger Björn Blomstrand över Västervik i sitt plan. 14 år och mycket arbete har gått åt, men nu är hans Gipsy Major III G färdig och det bevisade han på sin "roll out" i lördags.

Mäter hastighet. Den här lilla mojängen som hänger på ena sidan mellan vingarna är inget mindre än en hastighetsmätare.

Mäter hastighet. Den här lilla mojängen som hänger på ena sidan mellan vingarna är inget mindre än en hastighetsmätare.

Foto:

Västervik2006-05-15 00:25
Till fanfarer och med jazz spelande i bakgrunden rullade Björn Blomstrands Gipsy major ut. Planet är resultatet av fjorton års arbete med att rekonstruera ett Gipsy Major III G-plan. Roll-outen ägde rum på Mommehåls flygplats, bara några hundra meter från Björns och hustrun Ullatinas hem och det var de som gjorde turen runt flygplatsen i planet.
- Det gick bra, hon startade på första rycket, säger en fortfarande något chockad och förundrad Björn Blomstrand.
- Nu känns det jättebra, men jag har sovit taskigt i natt.

Ullatina är också lycklig över att starten gick så bra.
- Vi visste ju att den skulle fungera, men nu är allt verkligt och det är det som är helt otroligt, säger hon.

Vänner, släktingar och andra som har varit inblandade i flygplansbygget var där för att gratulera Björn, och det blev många kramar och gratulationspresenter.
- Man bygger ju inte ett sånt här flygplan själv. Alla som har varit med och deltagit är här och det är svetsare och mekaniker och många andra, säger han.

Flygplansbygget började 1992, och det startade med en flygplanshuva.
- Jag har en kompis som hade byggt en bil utifrån en enda knapp, så då kom jag på idén med att bygga ett flygplan från en huva.
Sedan har han samlat delar och byggt för att få ihop allt som behövdes för att återskapa en Gipsy Major. Han köpte till och med sitt hus för att ha nära till sitt plan och kunna bygga varje dag.
- Min målsättning har varit att det inte får gå en dag utan att det händer något, säger han.
Men nu ska den upp i luften och pröva sina vingar. Redan i nästa vecka har Björn Blomstrand tänkt sig en tur i planet. Han har flygcertifikat sen gammalt, men han måste flyga in sig på den här modellen.
- Alla plan är ju olika, så jag kommer att ha en instruktör med mig när jag börjar flyga, säger han.
- Men det känns fantastiskt. Jag börjar äntligen inse att den är klar.
Men lite tomhet skapar förstås insikten.
- Plötsligt har jag inget att göra längre. Men nu kan jag bara njuta och flyga.
Gipsy Major
Flygplanet Gipsy Major III G (g:et står för träkropp) byggdes endast i 58 exemplar och användes framförallt som skolflygplan under andra världskriget. Björn Blomstrands exemplar blir efter tusentals arbetstimmar det enda luftvärdiga av denna typ i världen. Efterföljaren till Gipsy Major är den betydligt mer kända DH 82A Tiger Moth, som byggdes i nära 9000 exemplar.
Gipsy Major är ett tvåsitsigt öppet plan med små vindrutor framför sittbrunnarna.
Radmotorn är av typen Cirrus Hermes IIB och utvecklar 115 hästkrafter vid 2100 rpm.
Marschfarten är cirka 120 kilometer i timmen men det går att flyga så sakta som 60 kilometer i timmen.
Maximala räckvidden med extratank är ungefär 600 kilometer.
Eftersom planet saknar hjulbromsar varierar landningssträckan beroende på vindstyrka och underlag, men ett hundratal meter brukar räcka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om