Bitter strid om trafik
Företagare angriper varandra. Politiker hoppas att konflikt inte ska påverka skärgårdssatsning.
Toomas Rais, delägare i Freden, tillbakavisar kritiken från Idö och är kritisk till det förslag på kriterier för skärgårdstrafik som kommunens politiker antagit. Foto: MAGNUS GLANS
Foto:
Det innebär att det kan bli en rejäl satsning i sommar. Politikerna har anslagit 400000 kronor till driftsstöd för skärgårdstrafik. Det kan jämföras med 115000 kronor förra sommaren.
Ökningen beror på två saker:
- Kommunen är beredd att betala ut 200000 kronor till en operatör - mot som i somras 110000 kronor. I gengäld måste operatören förbinda sig att trafikera även Loftahammar - samt en gång i veckan södra skärgården.
- Kommunen håller inte för omöjligt att det blir mer än en operatör som kommer att svara mot de kraven. Därav höjningen av anslaget.
En bidragande orsak till de nya reglerna är åtminstone indirekt en konflikt mellan Idö lotsutkik, och ägarna till båten Freden som hittills stått för den stora turisttrafiken.
För två år sedan öppnade restaurangen vid den gamla lotsstationen på Idö. En förutsättning för rörelsen är goda förbindelser mellan Idö och fastlandet.
Bo Lennström som driver anläggningen på Idö tycker inte att Freden har svarat upp till de kraven.
- Vi vill till exempel ha en sen tur från Idö. Folk ska kunna komma ut vid kanske sex, sju-tiden och äta en middag och sedan åka tillbaka vid tiotaget.
Inför kommunstyrelsens beslut har Bo Lennström gett sin bild av konflikten i flera skrivelser som skickats till kommunstyrelsens ledamöter. Där riktas inte bara kritik mot Fredens ägare, utan också mot de kommunala tjänstemän som handlagt frågan.
Han hävdar till exempel att turistchefen Gunnar Boman och en av Fredens delägare Peeter Rais är gamla vänner sedan studietiden i Umeå, och att det spelat in vid handläggningen av ärendet.
Trafiken ut till Idö är av kommunalt intresse ur två aspekter: Kommunen betalar driftsstöd till trafiken, och kommunen har stått för en del av de investeringar som gjorts på Idö.
Konflikten innehåller mer än arga skrivelser.
Idö Lotsutkik har aktivt letat upp en intressent som kan tänka sig att bedriva trafik skärgården - Sandhamns Båttaxi.
-Vi uppmanades att göra det av både kommunen och Fredens ägare, säger Bo Lennström.
Det är något som förnekas bestämt av Fredens ägare. Bruno Nilsson, utvecklingsledare på Västerviks kommun värjer sig också mot den beskrivningen.
- Det vi sagt är att vi som kommun inte kan gå ut och försöka locka konkurrenter till existerande företag i kommunen. Däremot är det inget som hindrar att någon annan gör det. Det vill jag inte kalla en uppmaning.
De nya reglerna verkar ändå vara en frukt av att Idö Lotsutikik hittat en ny möjlig operatör.
- Eftersom det visade sig finnas intresse från fler att bedriva trafik så har det funnits anledning att titta över reglerna så att man behandlar alla lika, säger Bruno Nilsson.
Frågan är om marknaden räcker till för två stora operatörer. Fredens ägare säger bestämt nej.
Bo Lennström på Idö säger att en operatör skulle kunna utveckla verksamheten och hitta nya kundgrupper, men att marknaden ändå bara bär en operatör.
Hur har politikerna påverkats av skriftväxlingen med alla anklagelser?
-Vi har inte tagit hänsyn till skrivelserna, säger Anita Bohman (s), och tillägger: Det är viktigt att alla drar åt samma håll.
Conny Tyrberg säger att det inte är ovanligt att folk hör av sig inför beslut. Däremot vill han inte kommentera själva konflikten.
- Det viktiga är att nu är det klart vad som gäller. Kommunstyrelsen var enig om reglerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!