Biogaståget står stilla sedan i juni

Det behövs en mack och ett avtal. Först då kan det världskända biogaståget Amanda börja rulla på Tjustbanan igen.

Biogaståget Amanda kanske kan börja trafikera Tjusbanan igen i början på nästa år. Arkivbild: Mattias Ahlm

Biogaståget Amanda kanske kan börja trafikera Tjusbanan igen i början på nästa år. Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto: Ahlm Mattias

Västervik2008-11-04 00:07
Sedan Veolia tog över tågtrafiken mellan Västervik och Linköping i mitten på juni har Amanda stått stilla. Biogaståget var aldrig med i upphandlingen.- Vi jobbar för att det ska komma i gång igen, men det blir inte på den här sidan nyår, säger Bertil Carlson, projektledare på Tekniska Verken.Innan Amanda kan börja trafikera Tjustbanan igen, behövs ett avtal mellan Tekniska Verken, Östgötatrafiken och KLT. Ett antal förare ska också utbildas.Dessutom måste det byggas en biogasmack vid stationen i Linköping, så att Amanda kan tankas ordentligt.Hittills har tankningen skett på ett provisoriskt sätt, med ett mobilt gasflak. Tankningen sker då med hjälp av självtryck. På en riktig mack används kompressor. Då kan man fylla på mer.Om Amanda kan tankas riktigt full på en mack, klarar hon två dubbelturer på Tjustbanan utan problem. Men med nuvarande tankningssätt är det osäkert hur långt hon kan gå.- Trafikhuvudmännen vill inte chansa. Det ställer till en massa krångel för dem om tåget stannar ute på linjen, och det vill ju inte vi heller, säger Bertil Carlson.Han hoppas att det inte ska dröja alltför länge innan trafiken med biogaståget kan återupptas.- Det är inte bra för en gammal dam som Amanda att stå still.Det är många som har varit med och stöttat trafiken med biogaståget på olika sätt, men den som har satsat mest är Tekniska Verken, som äger tåget.Bara inköp och ombyggnad av tåget kostade sju miljoner kronor. Sedan har Tekniska Verken stått för en hel del av merkostnaderna för driften, och ska också bygga biogasmacken. Den beräknas kosta mellan 3 och 3,5 miljoner kronor.Bruno Nilsson på kommunledningskontoret i Västervik säger att kommunstyrelsen i somras anslog 300 000 kronor per år för hjälpa till att täcka merkostnaderna för driften av Amanda, till dess att de nya tågen är på plats.- Det innebär ju att man verkligen vill att det ska komma i gång så fort som möjligt.Han tycker att det är tråkigt att Amanda nu står stilla.- Det hade behövts fler fordon att sätta in, och dessutom ett fräscht fordon, som Amanda är.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om