Biogaståg till sommaren
Linköpingsföretag vill bygga biogasmack i Västervik.
Får Västerviks kommun och företaget Svensk Biogas AB som de vill är det bara inledningen på en biogassatsning i Västervik. I dagarna ska man i Västervik titta på ett lämpligt läge för en biogasmack.
Redan för något år sedan berättade VT att Svensk Biogas tittade på möjligheterna att bygga om ett tåg till gasdrift. En förstudie har gjorts, och slutresultatet blev så intressant att företaget beslutade sig för att på eget bevåg bygga om ett tåg.
- Det är friskt satsat med tanke på att det inte gjorts förut, säger Rickard Wester, miljösamordnare på tekniska förvaltningen i Västervik.
Svensk Biogas är ett dotterbolag till Tekniska verken i Linköping. Företaget har ett uppdrag att öka marknaden för biogas. I Linköping drivs redan stadsbussarna med biogas. Företaget vill att det ska finnas möjlighet att tanka det nya tåget i Västervik.
Tanken är att tågsatsningen ska bli ett brohuvud för ökad biogasanvändning i Västervik. Finns macken väl på plats ska fler än tågoperatören kunna utnyttja macken.
Till en början skulle macken ha gas tillverkad i Linköping, men redan i dag är metangas en biprodukt på Stegeholmsverket. Gasen skulle kunna renas för fordonsanvändning.
- I dag används den för uppvärmning av hus, men det finns större miljömässiga och ekonomiska vinster i att använda gasen till drivmedel, säger Rickard Wester.
Fördelarna med metangas gentemot diesel och bensin är mindre koldioxid utsläpp och utsläpp av föroreningar. Det finns även en ekonomisk vinst.
Visserligen är biogasmotorerna dyrare, men driftskostnaderna är lägre.
-Det finns flera bilmodeller som går både på bensin och biogas. De är ungefär 30 000 kronor dyrare än vanliga bilar, men kör man mycket på biogas betalar sig investeringen snabbt, säger Rickard Wester.
Finns det en målsättning att kommunens fordonspark ska bytas ut mot biogasfordon?
- Det är politikerna som får fatta ett sådant policybeslut, men personligen tycker jag att det vore spännande, säger Rickard Wester.
Tåget som man hoppas ska komma i trafik till midsommar är av typen Y1. Det vill säga de äldre, utskällda vagnar som trafikerar Tjustbanan.
- Men tåget kommer att fräschas upp rejält. Även om stommen är från 80-talet ska det vara roligt att åka med tåget, säger Rickard Wester.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!