- Vi har fått ge bussbolagen dispens att köra vanlig diesel när temperaturen går under 15 grader, säger Tomas Renström, trafikplanerare på KLT.
Det är framför allt trafiken i mellanlänet som drabbats mest.
- Jag åkte själv i en buss där motorn bara dog när den stannade vid en busshållplats.
- Kylan gör bränslet väldigt trögflytande. Vi har inte haft liknande problem tidigare trots att det varit mycket kallt enstaka dagar. Att vi fått problem nu med bränslet kan beror på att kylan varit ihållande under så många dagar, säger Tomas Renström.
Flera linjer fick ställas in på måndagen och det var anledningen till det snabba beslutet att ge bussföretagen dispens att köra vanlig diesel.
- Vi blev helt klart oroliga, vi har ju ett 60-tal bussar som drivs med rapsdiesel och vi ville inte riskera fler stopp och därmed kaos i trafiken.
Problemen har inte varit lika stora i Västerviks kommun, och vad det beror på är inte klarlagt, för även här har det ju varit kallt med temperarturer under minus 20.
- Vi kör fortfarande på rapsdiesel och vi har inte haft några stopp på linjerna, men visst har det varit lite småproblem med bränslet, säger Kennet Pettersson på Söne buss.
När KLT gjorde trafikupphandlingen 2008 ställdes hårda miljökrav på bränslet. Hälften av länets kollektivtrafik skulle drivas på rapsdiesel, eller RME som den egentligen heter.
KLT:s målsättning är att den fossila bränsleanvändningen i kollektivtrafiken ska minskas med 100 procent till år 2020.
I Kalmarområdet körs bussarna på vanlig diesel och biogas.