Bilombyggnad tv-nöje även i Sverige
Att bygga om bilar och motorcyklar har blivit populär tv-underhållning över hela världen. Nu sätter MTV-programmet Pimp my ride trenden även i Sverige. Allt fler bilägare väljer att bygga om sin bil och göra den mer personlig.
Dyrt. Janne Granstedt på Svenska fälg kikar fram bakom en kromad fälg som kostar över 9 000 kronor. "Det är tv-programmen som är orsaken till att tuning börjar bli så stort i Sverige", säger han.Foto: Thomas Arnroth
Foto:
Pimp my ride är tv-programmet där en gammal och extremt sliten bil byggs om. Det kallas tuning, en modern variant av det som brukade kallas hot rods. Alltså bilar som lackas om, sänks, får ny inredning, vässad motor och fräckare tillbehör.
- Man ska kunna ta morsans gamla bil och fixa till den. Det går bra med en Mazda eller en gammal Saab, säger Lars Corselli på Malmö autotillbehör.
Det är bra för hans affärer. Malmö autotillbehör har agenturen för Tenneco, som är en av världens största tillverkare av avgassystem. Vanliga, tråkiga avgassystem alltså.
Men inte nu längre. Under varumärket DNX och i ilsket gröna toner har nu Tenneco släppt en hel serie produkter för tuning. Förutom avgassystem finns det sänkningsfjädrar och luftfilter.
- Målgrupper är 18- till 25-åringar som inte har särskilt mycket pengar men ändå vill göra sin bil lite häftigare. De extrema bilbyggarna kommer nog inte till oss, men vanliga ungdomar tror vi på, säger Corselli.
DNX-prylarna är inte de hetaste på marknaden, men de visar helt klart på en trend.
- Ja, när tillverkare som Tenneco tror så mycket på pimp my ride-trenden så är det på riktigt. Det här kommer att växa, vi är bara i början på en verkligt stor grej.
I tuning ingår hela bilen. Det gäller stereon likaväl som lacken. Många ingrepp är avancerade.
Ett av de enklaste sätten att göra bilen mer personlig är att byta fälgar. Hur försäljningen av kromade fälgar går är därför ett bra mått på hur populärt tuning är. Svaret är entydigt:
- Vi säljer mer än någonsin. Det verkar inte finnas några gränser, säger Janne Granstedt på Svenska fälg.
Svenska fälg är tillsammans med ett par andra företag marknadsledande på kromade fälgar. Fälgarna tillverkas nästan uteslutande i Asien för amerikanska företag.
- Det är i USA trenden med att bygga om sin bil är störst. De vill göra bilarna mer personliga. Japan är också stort, men det är USA som sätter trenderna för oss.
Janne Granstedt är säker på att det är tv-programmen som ligger bakom försäljningsökningen.
- Helt klart, säger han.
Kromade fälgar är dyrare än vanliga lättmetallfälgar. Priserna varierar dock mycket. Granstedt visar en fälg som kostar över 9 000 kronor. Det blir 36 000 för fyra. Normala kromade fälgar kostar i storleksordningen 3 000-4 000 kronor styck.
- Det är förvånande hur mycket pengar en del lägger ut på tillbehör. Jag hade en kund alldeles nyss som ville ha fyra fälgar med nya däck till sin sportbil. Det kostade drygt 60 000 kronor. Jasså, inte värre, sa kunden. Vad svarar man på det?
Trenden är allt fler kunder vill ha specialfälgar. Även om det lagerförda utbudet är större än någonsin räcker det inte.
- Det är för att folk vill vara personliga, de vill vara säkra på att grannen inte har samma fälgar. De är beredda att betala flygfrakt och allt, bara det blir något annorlunda.
Många vill också ha lågprofildäck. Det innebär att man sätter på en större fälg med ett tunnare däck. Men när man gör det - eller när man över huvud taget byter till mer extrema fälgar - gäller det att hålla koll på hur stort däcket får vara till bilen. Bilen och hastighetsmätaren är bara dimensionerade för vissa däckstorlekar.
Tidigare har det varit vanligast med kromade fälgar till mer speciella bilar. Inte nu längre.
- I år är första gången som våra återförsäljare börjar hålla kromade fälgar till vanliga Svenssonbilar i lager. Vi säljer mängder av fälgar till Volvo, Saab och andra vanliga familjebilar. Även de vill sticka ut från mängden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!