Billigare körkort med simulator
Men intresset från trafikskolorna är svalt.
Foto: MALIN RUDBLOM/PRESSENS BILD Tove Salmgren, 28, blev tipsad om simulatorutbildningen av sin syster. På det här sättet kan jag nöta grunderna för mig själv, utan att behöva känna mig stressad av att ha en lärare vid sidan, säger hon.
Foto:
? Eleverna lär sig grunderna lika bra i simulatorn som med en lärare, fast till en tredjedel av kostnaden, säger trafikläraren Jeanette Jedbäck.
Från Sveriges trafikskolors riksförbund hävdar man att körsimulatorer aldrig kan ersätta en trafiklärare. Den som säger det har aldrig varit på besök hos Globens trafikpedagoger i Stockholm. Här har faktiskt två simulatorer ersatt skolans pedagoger, åtminstone delvis.
? Simulatorerna är inte bra för den mer avancerade trafikträningen, men när det gäller utbildningens första del är den lika bra som en privat lärare. Man kan lära sig växla, backa runt hörn, krypköra och liknande grundläggande manövrar hur bra som helst i en simulator, säger Jeanette Jedbäck som driver Globens trafikpedagoger.
I Stockholm lägger trafikskolornas eleverna i snitt elva timmar på den här delen av körkortsutbildningen. Med ett snittpris på 600 kronor per timme för träning i bil med en lärare blir det alltså 6.600 kronor. För tio timmar i simulator betalar man bara 1.500 kronor.
? Dels gör det att körkortet faktiskt kan bli billigare, dels gör det att fler elever har råd att verkligen utbilda sig färdigt på trafikskolan. Det är ju bättre att de betalar för lärarledda lektioner inom den mer avancerade delen av utbildningen än för den mest grundläggande träningen.
Tove Salmgren, 28, håller med. Hon har aldrig kört bil tidigare och blev tipsad om simulatorutbildningen av sin syster.
? Jag tycker att det är jättebra. Det här är bara min tredje timme och i dag har jag tränat att växla. Det var kul, säger hon.
? På det här sättet kan jag nöta grunderna för mig själv, utan att behöva känna mig stressad av att ha en lärare vid sidan. Jag vill ha lite bättre självförtroende innan jag sätter mig i en bil på riktigt.
Att lektionerna blir billigare tycker hon också är bra.
? Jag ska köra massor av vanliga lektioner med lärare också, men det är bättre att lägga pengarna på svårare lektioner. Varför ska man ha en lärare med när man bara tränar på att växla?
Simulatorerna i Sverige är än så länge bara två stycken, en tredje är beställd. Simulatorerna och programvaran görs i Frankrike.
Det var Hans Erlandsson som hittade dem.
? Jag är egentligen en kraschad dotcomare. Jag hade inget jobb efter it-kraschen och tänkte att trafikskolorna borde vara intresserade av körsimulatorer. Jag har själv flygcertifikat och där använder man simulatorer i hög grad, säger han.
Men han hade fel. Det vara bara en enda körskola som var intresserad ? Jeanettes. Tillsammans har de modifierat och försvenskat programvaran för att passa Sverige. Simulatorerna har varit i affärsmässig drift i ett år nu.
? Och det går bra. Det är första gången under mina 20 år som trafikpedagog som jag har kunder som är glada och tycker att körskolan är billig, samtidigt som jag går med vinst. Jag trodde inte det var möjligt, säger hon.
Men medan eleverna står i kö håller sig resten av branschen avvaktande. Sveriges trafikskolors riksförbund, STR, har inte gjort något studiebesök, och det finns bara ett fåtal trafikskolor som är intresserade av köpa egna simulatorer. Däremot har den finländska motsvarigheten till STR varit på storbesök och där pågår diskussioner om en större satsning.
? Att säga att jag är förvånad är en underdrift. Jag är förbannad. Här har branschen en chans att både sänka kostnaderna för körkortsutbildningen och göra utbildningen bättre, ändå visar man inget intresse. Det här är en bransch som helt missade IT-tåget. Vi får hoppas att det blir ändring på det, säger Hans Erlandsson.
Men missat tåget har alltså inte eleverna gjort.
? Jag hoppas att det här ska bli ett sätt för fler att ta körkort. Det kan sänka den totala kostnaden, men det sänker också tröskeln för att börja köra. Man kan köpa tio lektioner i simulator för 1 500 kronor, det är inte värre än att de flesta klarar det. Sedan kan man gå vidare därifrån, säger Jeanette Jedbäck.
Det finns även en tysk simulator på marknaden, en simulator som även Jeanette Jedbäck tycker är bra.
? Men problemet är att den kostar dubbelt så mycket som den franska. Köper vi den blir lektionerna även dubbelt så dyra, och då är vitsen med det hela borta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!