Bevisen höll inte mot skoterförare

De bägge tjänstemännen på Kustbevakningen var säkra på att skoterföraren inte höll under 25 knop på Skeppsbrofjärden. Trots det friades skoterföraren.

Västervik2008-03-27 14:45
Normalt brukar Kustbevakningen lägga fram säkra bevis inför rätten när det handlar om fortkörningar till sjöss. I det här fallet hann de inte med att göra någon exakt mätning av vattenskoterns fart. Det fick bli en uppskattning. Bägge tjänstemännen vittnade om att skoterföraren hållit minst 25 knop på Skeppsbrofjärden där farten är begränsad till sju knop.För att fälla någon i ett brottmål är beviskraven större än de uppskattningar som Kustbevakningen gjorde och tingsrätten ogillade åtalet.Kustbevakningen hade dragit av på den uppskattade farten. Åklagaren hade åtalat på att skoterföraren kört i minst tio knop, men det räckte för att honom fälld.Skoterföraren, en Stockholmare i 40-årsåldern, nekade under rättegången. Han låg i gästhamnen och hade vattenskotern i en dävert. När han körde ut från gästhamnen med skotern såg han inga skyltar om begränsad fart. Enligt Kustbevakningen förnekade han inte fortkörningen på plats utan hänvisade till att han inte sett några skyltar.Kustbevakningens bevisning förringas även, enligt tingsrätten, av att personalen själva färdades i 40 knop för att hinna ikapp fortköraren. De hade fått tips från en tredje kollega som var placerad vid Blockholmshålet med en laser. Denne kunde inte mäta hastigheten på grund av det långa avståndet till Notholmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om