"Oss tillhanda senast 2323-10-31." Så stod det på fakturan för fritids och/eller förskola som flera föräldrar i kommunen fick ut nyligen. En rejält tilltagen betaltid, med andra ord.
Det hela handlar förstås om en miss, som även kommunen uppmärksammats på. Kommunen skriver på sin webbsajt att man stoppat fler fakturor från att skickas ut: "Vi arbetar med att få ut e-fakturorna med korrekt information och hoppas att detta snart är löst", skriver man också.
Hur kunde det bli så här?
– Det är den mänskliga faktorn, ett handhavandefel, säger Fredrik Blom, pressansvarig på Västerviks kommun.
Borde det inte finnas något i systemet som gör att det inte går att göra sådana misstag?
– Ja, vi har diskuterat detta, och lagt på en extra kontrollstation så att det inte ska kunna hända igen.
Exakt hur många felaktiga fakturor som skickats ut vet inte Fredrik Blom, men det gäller enbart e-fakturor, inte pappersfakturor.
Har något liknande hänt förut?
– Möjligen kan det ha hänt någon gång tidigare att det blivit fel i fakturorna, men då var det inte på just det här sättet.
Vissa av de vårdnadshavare som fått ut fakturor har redan betalat, trots den generösa betaltiden. Om även de kommer att få ut en ny faktura är oklart – men Fredrik Blom betonar att man inte ska behöva betala två fakturor för samma månad.