Beslutet: Gotlandsbåten bör betala

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) rekommenderar att Gotlandsbåten AB ersätter konsumenter som köpte biljetter för färjetrafik mellan Västervik och Visby sommaren 2014.

Foto: Rolf Jönsson/ Arkivfoto

Västervik2016-03-18 12:59

Under 2014 sålde Gotlandsbåten tusentals biljetter till resenärer som ville åka med bolagets färja mellan Västervik och Visby. Problemet var att företaget inte försäkrat sig om att det fanns en båt att tillgå för att säkra trafiken. Bolaget betalade i efterhand tillbaka vad biljetterna kostat men det tycker inte ARN är en tillräcklig kompensation. För att ta sig till färjeläget kan kunderna blivit tvungna att ordna transport och det är den merkostnaden som nämnden anser att Gotlandsbåten borde betala. Nämnden stödjer sig på en EU-förordning om passagerares rättigheter till sjöss.

Eftersom bolaget satt sig själva i den prekära situationen som uppstod 2014 tycker ARN att Gotlandsbåtens agerande varit försumligt.

Det innebär exempelvis att bolaget ska ersätta en konsument som hyrt en stuga för de dagar som inte har kunnat utnyttjas.

Tvisten har hittills prövats som en grupptalan där Konsumentombudsmannen företräder alla konsumenter som har liknande eller samma anspråk. För att få pengar måste var och en av resenärerna vända sig till Gotlandsbåten och bevisa alla merkostnader personen haft i samband med den inställda resan.

Ladda ner hela beslutet här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om