Siffror från Svensk Handel visar att försäljningen av kläder i fackhandeln minskade med 3,2 procent i april jämfört med samma månad förra året. Skobutikernas motsvarande siffra minskade med 6,2 procent.
På Bergqvist skor i Västervik tycker butikschef Åke Ingbrand inte att siffrorna stämmer för hans butik.
– För oss var det riktigt bra i mars, sämre i april och maj har startat riktigt skapligt. Så det är klart, jämför man årets april med förra året, är det sämre. Men mars var betydligt bättre. Det är viktigt att mäta ett längre tidsspann.
Butiken har en webbshop där man kan göra beställningar. Kunden hämtar i butiken eller på ett hämtställe. Skulle det vara så att skon inte passar går det bra att returnera i butiken. Det är dock i den fysiska butiken som kunderna har möjlighet att se och känna på varorna.
– Men det allra viktigaste är den personliga service som vi ger. Vi kan våra skor och förklarar vad de är gjorda av och hur de ska skötas.
Annika Jonsson, som driver Butik Rosé på Brunnsgatan, har utökat sitt sortiment för att ha flera ben att stå på.
– Jag märker en nedgång men jag har byggt ut verksamheten både vad gäller butiksyta och kompletterande varor.
Det är bad- och underklädessortimentet som gör att Butik Rosé klarar konkurrensen från de större kedjorna.
– Underkläder kräver kunskap och det är många som behöver hjälp att hitta något som passar. Att plocka fram en topp är inte svårt men att hitta en bh som sitter snyggt och är bekväm gör man inte i en handvändning.
Annika Jonsson berättar att hon har bh-dagar då en expert kommer till butiken och ger råd.
I modebutiken Ogräs är butikssäljare Cornelia Lind i färd med att skylta. Det gör hon ofta för att det ska kännas fräscht och varierat i butiken.
– Vi håller kontakt med våra kunder på sociala medier. Där visar vi upp om det kommit in något nytt och även olika klädkombinationer.
– Kunderna har mycket att välja på. Vi har stamkunder från storstäder som uppskattar vårt stora utbud på liten yta, säger Ogräs ägare Christin Rampeltin Molin och Gustaf Molin.
Vad är er strategi för att sticka ut från mängden?– Vi är hungriga, ligger i framkant och har nya grejer, säger de.